Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Brems i svingene

DAGBLADETS ANMELDER

Espen Søbye formidler i sin anmeldelse av undertegnedes bind i verket Jernbanen i Norge 1854-1940 et så forvrengt bilde at en stakkars forfatter må få slippe til med et lite hjertesukk og enkelte enkle faktiske opplysninger.

Søbye skriver at jeg ikke følger opp mitt eget program om at jernbanens historie må ha både en politisk, økonomisk, sosial og kulturell side. Påstanden er beslektet med en annen som fremsettes, nemlig at mitt bind er blitt jernbanebyggingens historie i snever forstand. Godt gjort når rundt halvparten av de 14 kapitlene nettopp handler om jernbanens drift, hvordan den innrettet seg for å fylle sin oppgave, og hva dens samfunnsmessige betydning faktisk ble.

Søbye er opptatt av at jernbanehistorien må ta utgangspunkt i vår tids spørsmål og synes å mene selv at dette spørsmålet er hvordan jernbanen kunne tape for bilen og flyet. Men når det i dag klages over dårlige og svingete traseer, er det smalsporpolitikkens langsiktige virkninger det mye handler om. Søbye må gjerne mene at jeg har skrevet altfor mye om dette, men synes helt å mangle forståelse for hvorfor dette må - også i dag - være et hovedtema i norsk jernbanehistorie.

SØBYE

har tydeligvis lest bindets forord og kilde- og litteraturveiledning, men også her har det gått fort i svingene. En bok som dette må behandle og forholde seg til tidligere litteratur. Det burde være elementært. Men å påstå at dette bindet «i grunnen er» en litteraturstudie, lyder forunderlig. I samme åndedrett erklærer han seg foruroliget av at det store arkivmaterialet på Riksarkivet og andre steder ikke er blitt brukt i særlig stor utstrekning. Poenget, som står i boka, er at de viktigste kildene som en ville finne i arkivene, også finnes trykt og tilgjengelig andre steder. Det må da en som mener seg kompetent til å anmelde norsk jernbanehistorie vite?

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media