Brennende engasjement

Rammstein avsluttet en folkerik Download-festival i går kveld.

TALLRIKE: Det unge publikummet var på plass i hopetall for å hylle sine helter fra tidlig formiddag på Download-festivalen. Foto: REUTERS/Darren Staples
TALLRIKE: Det unge publikummet var på plass i hopetall for å hylle sine helter fra tidlig formiddag på Download-festivalen. Foto: REUTERS/Darren StaplesVis mer

(Donington Park - Dagbladet.no)
Tre dager Donington-gjørma er over. Engelskmennene er kanskje ikke de beste på logistikk og den slags, men de kan lage rockefestival med bred appell, det er Download 2013 et ettertrykkelig bevis for. Man spør seg gjerne hvem som skal ta over de store stadionene etter at Iron Maiden, Metallica og AC/DC går av med pensjon. Det fikk man gjerne ikke et klart svar på i løpet av helgen, men det er uansett tydelig at det er et brennende engasjement for levende musikk blant den yngre garde.

I motsetning til det som er tilfelle for mange norske festivaler hvor festen finner sted på campen til langt ute på kvelden, har det vært imponerende fullt både foran hovedscenen og i teltene tidlig på dagen. Dette gir gode vekstkår for nye artister som skal få maks ut av sine livsviktige tilmålte minutter.

Sort messe Det svenske fenomenet Ghost utnyttet sin tid i ettermiddagssolen til fulle. Ikledd sine karakteristiske kardinalkapper, entrer bandet scenen til en overture av satanisk pomp og prakt. Papa Emeritus II og hans menn har fått mye oppmerksomhet for sin blanding av 60-talls syrepop og satanisk doom metal. Estetisk er gjengen et syn på den store scenen som er ryddet for all staffasje bortsett fra et stort rødt bakteppe, noe som løfter karakterene frem på den lyse sommerkvelden.

Musikalsk starter det litt ustødig, men det tar ikke mange låtene før Papa finner stemmen og loser publikum stødig gjennom den 40 minutter lange konserten med sin mumlende og tilgjorte italienske aksent. «Year Zero» og «Ritual» med sine umiddelbare refreng får for alvor fart på entusiasmen i publikum. Avslutningen med «Monstrance Clock» er intet mindre enn monumental med sitt heftige korarrangement som henger igjen over publikum mens bandet forlater scenen.

På hovedscenen gjør Jared Leto og hans 30 Seconds to Mars sitt ytterste for å smelte pikehjertene i front og kjefte på karene som ikke følger med i timen lenger bak. Leto har fått mye pepper fra surmagede kritikere, men ingen skal ta fra han det faktum at han har skrevet et par storslagne poplåter som virkelig gjør nytten i et format som dette. «This is War» og «Kings and Queens» er perfekt eskapisme for festivalpublikummere som fremdeles har litt igjen i stemmebåndene. Som artist har Leto sine begrensninger, det blir fort tydelig når seansen trekker ut, men han skal ha for posørgenet - noen ganger er det effektivt nok.

Brennhet avslutning Så var det Rammsteins tur til å vise hvordan man avslutter tre innholdsrike dager med et smell. Bokstavelig talt. Konserten åpner med raketter som blir fyrt av i takt med skarptromma, før vokalist Till Lindemann blir heist ned fra taket på den massive scenen. Selvfølgelig med en fontene av gnistregn under seg. Lyden er fenomenal fra første spadetak og den kontante industri-metalen til bandet tar umiddelbart grep om folkehavet. «Keine Lust», «Benzin», «Mein Teil» og den gamle slageren «Wollt Ihr Das Bett in Flammen Sehen» detonerer som musikalske kruttsalver under den britiske nattehimmelen.

Som alltid med Rammstein er det like mye for øynene som ørene. Pyrosalvene fyres av på ytterst kreativt vis konserten igjennom. Et innfall er for eksempel å «grille» keyboardisten i en gigantgryte med flammekaster, eller tenne på en fan som har «forvillet» seg opp på scenen med et bensinpumpe.

MØRKEMENN: Ghost. Foto: Torgrim Øyre / DAGBLADET
MØRKEMENN: Ghost. Foto: Torgrim Øyre / DAGBLADET Vis mer

Rammstein er teater og i går ble forestilling utført klinisk presisjon på alle nivåer. Slik det må være når lampene skal slukkes på en av verdens største festivaler.

Les om Iron Maiden, Kvelertak og Queens of the Stone Age på Download her.