Brikkene ser deg!

Strekkodens arvtager kan skape overvåkningsmuligheter av Orwellske dimensjoner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

RADIOFREKVENS -

identifiseringsbrikke r vil i løpet av få år erstatte de aldrende strekkodene som i dag benyttes i varemerking. RFID er overvåkningsteknologi som fungerer etter samme prinsipp som bombrikkene i veisektoren. Som i bomstasjonen leses brikken raskt og umerkelig på avstand, med den forskjell at brikken er betydelig mindre, billigere å fremstille og kan distribueres uten aktivt samtykke fra forbrukerne. Prinsippet om produktmerking og registrering er ikke nytt. Den såkalte Universal Product Code ble introdusert allerede i 1973, og strekkoder brukes i dag til merking og registrering av så godt som samtlige forbruksvarer. Det nye er at man snart vil kunne RFID-merke nesten alle slags varer. Som vanlig er det store amerikanske selskaper som driver utviklingen, men også i Europa og Norden brer løsninger om seg. I Norge ser Gilde for seg å spare millioner på sporing av kjøtt, ved å merke 90.000 slaktesau. De europeiske supermarkedskjedene Metro og Tesco vil benytte teknologien i forsyningskjeden allerede i år. Den danske snacksprodusenten Kims har testet en RFID-løsning fra Microsoft, og på det nye St. Olavs Hospital i Trondheim vurderes det om radiomerking kan brukes for å forbedre logistikkrutiner. Listen er lang, og potensialet for inntjening betydelig. Samtidig kan det se ut til at RFID åpner en Pandoras eske av juridiske og personvernrelaterte problemer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer