Brillo til folket

Den som skal avsløre keiserens nye klær, bør ikke selv gå rundt i alt for store sko, med buksene nede.

SAFTIGE GENERALISERINGER: Bjørn Vassnes mener vitenskapen gjør all moderne kunstteori utdatert. Dermed slipper han å gå i nærkamp med kunstviterne, besøke kunstmiljøer, tolke konkrete verker. Det holder med saftige generaliseringer, billige stråmenn og solid grunnlag for egne fordommer, skriver Kjetil Rolness i lørdagskommentaren. Illustrasjon: Flu Hartberg
SAFTIGE GENERALISERINGER: Bjørn Vassnes mener vitenskapen gjør all moderne kunstteori utdatert. Dermed slipper han å gå i nærkamp med kunstviterne, besøke kunstmiljøer, tolke konkrete verker. Det holder med saftige generaliseringer, billige stråmenn og solid grunnlag for egne fordommer, skriver Kjetil Rolness i lørdagskommentaren. Illustrasjon: Flu Hartberg Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BRILLO-ESKEN. Med stålullsåpe. En gang en merkevare i hylla på super’n. I dag et ikon i kunsthistorien. Takket være Andy Warhol - og en filosof som fikk hakeslepp da han besøkte popkunsterens utstilling i 1964.

Stabler av Brillo-esker, eller eksakte kopier laget i finér. Hvordan kunne sånt være kunst? Og hva skilte kunst fra virkelighet når forskjellen var usynlig? Arthur C. Danto utviklet svaret i «The Artworld», et tørt fagfilosofisk essay, utgitt samme år. Opplevelsen av kunst er knyttet til rommet objektene presenteres i - og enda mer til betrakterens kompetanse: «Å se noe som kunst krever noe ut over det øyet kan skjelne - en atmosfære av kunstteori og kunnskap om kunsthistorien; en kunstverden.»

I KUNSTVERDEN er en eske aldri en eske. Og verker kan like gjerne ta form av suppebokser, parterte dyr, kunsterens uoppredde seng, hva som helst. Det var ikke formen, men meningen som gjorde kunst til kunst. Og den lot seg oppdage, begrunne og diskutere, i kjennernes gode selskap. The Artworld. Danto la grunnlaget for «den institusjonelle kunstteorien», skrev flere innflytelsesrike bøker, og jobbet i flere tiår som kunstkritiker. Han døde forrige fredag, 89 år gammel - bare to dager før en større Warhol-relatert stjerne, Lou Reed.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer