DEBATT

Bringing sexy back

Å heve momsgrensen vil ta knekken på de spennende kjøpeopplevelsene.

UNIKT: - Kritikerne etterspør på den ene siden «unike kjøpeopplevelser», men vi, som The Guardian, Monocle Magazine og utenlandske reisemagasiner anbefaler som en grunn til å reise til Oslo, avfeies som «bartehipstere», skriver gutta bak Dapper. Bildet er hentet fra bedriftens hjemmeside.
UNIKT: - Kritikerne etterspør på den ene siden «unike kjøpeopplevelser», men vi, som The Guardian, Monocle Magazine og utenlandske reisemagasiner anbefaler som en grunn til å reise til Oslo, avfeies som «bartehipstere», skriver gutta bak Dapper. Bildet er hentet fra bedriftens hjemmeside. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Debatten om momsgrensen har vært full av forvirrede innlegg, men ingen har så langt vandret mer i mørket enn det trendanalytikerne Ståle Økland og Nicolai Strøm-Olsen gjorde her på tirsdag.

De starter med en ren faktafeil: Vår butikk for barbersaker, herremote og sykler skal ifølge d?herrer trendanalytikerne ha «klaget» over at vi «var utkonkurrert fordi folk kunne privatimportere etterbarberingsvannet som butikken selger». Ingenting kunne vært lengre fra sannheten.

Vi har konkurrert med utlandet så lenge vi har eksistert, og å matche prisene der er avgjørende når alle kan sjekke dette selv på mobiltelefonen. En barberhøvel på vår nettbutikk koster 299 kroner, mens den på nettbutikken hos sin tyske produsent koster 34 euro, eller 290 kroner i skrivende stund - til tross for høyere moms, lønnsnivå og skattenivå generelt her hjemme i Norge.

Det er ikke her skoen trykker. Skoen trykker når norske politikere gjør nettbestillinger fra utlandet tax-free, mens våre kunder skal betale moms fra første krone. Dette er ikke «fri konkurranse», men omvendt proteksjonisme - altså å kunstig verne utenlandske varehus mot konkurranse fra oss. Regjeringen bør heller digitalisere og forenkle tollbehandlingen, slik at det forhatte tollbehandlingsgebyret på 135 kroner kan fjernes.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer