UNIKT: - Kritikerne etterspør på den ene siden «unike kjøpeopplevelser», men vi, som The Guardian, Monocle Magazine og utenlandske reisemagasiner anbefaler som en grunn til å reise til Oslo, avfeies som «bartehipstere», skriver gutta bak Dapper. Bildet er hentet fra bedriftens hjemmeside.
UNIKT: - Kritikerne etterspør på den ene siden «unike kjøpeopplevelser», men vi, som The Guardian, Monocle Magazine og utenlandske reisemagasiner anbefaler som en grunn til å reise til Oslo, avfeies som «bartehipstere», skriver gutta bak Dapper. Bildet er hentet fra bedriftens hjemmeside.Vis mer

Bringing sexy back

Å heve momsgrensen vil ta knekken på de spennende kjøpeopplevelsene.

Debattinnlegg

Debatten om momsgrensen har vært full av forvirrede innlegg, men ingen har så langt vandret mer i mørket enn det trendanalytikerne Ståle Økland og Nicolai Strøm-Olsen gjorde her på tirsdag.

De starter med en ren faktafeil: Vår butikk for barbersaker, herremote og sykler skal ifølge d?herrer trendanalytikerne ha «klaget» over at vi «var utkonkurrert fordi folk kunne privatimportere etterbarberingsvannet som butikken selger». Ingenting kunne vært lengre fra sannheten.

Vi har konkurrert med utlandet så lenge vi har eksistert, og å matche prisene der er avgjørende når alle kan sjekke dette selv på mobiltelefonen. En barberhøvel på vår nettbutikk koster 299 kroner, mens den på nettbutikken hos sin tyske produsent koster 34 euro, eller 290 kroner i skrivende stund - til tross for høyere moms, lønnsnivå og skattenivå generelt her hjemme i Norge.

Det er ikke her skoen trykker. Skoen trykker når norske politikere gjør nettbestillinger fra utlandet tax-free, mens våre kunder skal betale moms fra første krone. Dette er ikke «fri konkurranse», men omvendt proteksjonisme - altså å kunstig verne utenlandske varehus mot konkurranse fra oss. Regjeringen bør heller digitalisere og forenkle tollbehandlingen, slik at det forhatte tollbehandlingsgebyret på 135 kroner kan fjernes.

Vi trenger forsåvidt ikke motsi Økland og Strøm-Olsen, den biffen ordner de selv: De etterspør på den ene siden «unike kjøpeopplevelser», men vi, som The Guardian, Monocle Magazine og utenlandske reisemagasiner anbefaler som en grunn til å reise til Oslo, avfeies som «bartehipstere».

Til å være trendanalytikere er Økland og Strøm-Olsen forbløffende lite interesserte i trendene som skjer i Oslo akkurat nå: På Torshov tilbys blomster og jeans under samme tak, hos oss på Grünerløkka kan man få skjegget trimmet og sykkelen reparert samtidig, og i Mathallen like ved finner man de beste råvarer fra hele verden og landet rundt. Trendeksperter fra Storbritannia og Frankrike reiser nå til Oslo for se «the future of retail». Det blir uansett meningsløst å sammenligne handelstanden i Harstad og Sarpsborg med de aller mest trafikkerte gatene i Berlin, en by med 3,5 millioner innbyggere (vi kan ellers fortelle at det berlinske slagordet «Kauf dich glücklick» er ironisk ment fra stormagasinets side).

Mangfoldet spirer og gror med andre ord, selv om Økland og Strøm-Eriksen ikke ennå har fått øynene opp for det. Men for all del, dersom regjeringen hever momsgrensen til 500 kroner får de rett: Da bukker de spennende, unike butikkene under i møtet med subsidiert konkurranse fra utlandet, og det som står igjen er apotekere, kaffekjeder og dagligvarer, sannsynligvis konsentrert i kjøpesentre.