Britisk og trøndersk

TRONDHEIM (Dagbladet): Nå har også Trondheim kastet seg på den bølge av biennaler som de siste åra går lik en farsott i det internasjonale kunstlivet. I år knyttes Trondheimsbiennalen til den kunstneriske forbindelsen mellom Midt-Norge og England, som er i ferd med å bli en tradisjon i det Nordenfjeldske.

  • Kunstakademiet i Trondheim ble - i likhet med den bergenske søsterinstitusjonen - etablert som et utdanningsmessig alternativ til Statens Kunstakademi i hovedstaden på midten av 70-tallet. Snart kom den trønderske skolen til å få et viktig tilsig av utenlandske og i særdeleshet britiske lærerkrefter, og noen av dem har også satt flerkulturell farge på kunstmiljøet i Trøndelag. Det ser man varige spor av allerede på Værnes flyplass med innflytter Alex Bookers utsmykning.
  • Booker har vært kurator for biennaleutstillingen av den spennende duoen Keith Coventry og Paul Noble i Trøndelag Senter for Samtidskunst. Begge går kritisk inn mot modernismens vyer om framtidas byer, og Coventrys maleri knytter feilslåtte britiske boligløsninger til avantgardekunstens utopi ved å dekonstruere russeren Malevitsjs høyspente utopi. I Nobles gigantiske aksometriske veggtegning legges et mer moderne byprosjekt under kritisk blikk, og med minutiøs nøyaktighet og skalpellskarp strek brytes bygningene sammen innenfor de perfekte parallelle strukturene. De urbant ulykksalige hendingene blir også bilde på et større samfunnsmessig sammenbrudd, og gir aktuelle assosiasjoner.
  • Jeremy Welsh har gitt et viktig britisk bidrag ved å bygge opp Intermedia-avdelingen ved Kunstakademiet i Trondheim, og sporene av virksomheten er tydelig innenfor den engelsk-norske mønstringen av film- og videokunst, «Magnetic North», i Trondheim Kunstmuseum. Det ser man ikke minst av de visuelt bevisste og rytmisk redigerte bidragene fra Hans Christian Gilje og Sabina Jacobsson, som fungerer i spennende dialog med de engelske kollegene Simon Starlings suggestive sekvensenser og duoen Jo Lansley/Helen Bendons filmatiske fortelling.
  • Skottene setter preg på britisk skulpturhistorie, og raden av småarbeider i Trondhjems Kunstforening fra veteranen Paolozzi til dagens drevne Douglas Gordon legger ut noen linjer. Tradisjon trekker enda lengre tråder i Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, hvor Englands keramikere viser at de kan tekanner.