Britisk popfabrikk vil ha Kurt

Popstjernefabrikken 19 Management er interessert i å sikre seg verdensidolet Kurt Nilsen. I går ble 25-åringen nominert i to klasser til årets Spellemannpris, og neste uke lanseres han i Tyskland.

LONDON (Dagbladet): Dagbladet får bekreftet at mektige 19 Management, som tidligere har promotert og utviklet stjerner som Spice Girls og S Club 7, allerede har signalisert at de ønsker å komme fram til en avtale med Kurt Nilsen. Verken Kurts norske manager Jan Fredrik Karlsen eller 19 Management i London vil kommentere saken, men Dagbladet vet at det er dialog mellom partene.

- Vi er nå inne i en fase hvor vi orienterer oss i markedet og ser hvilke ønsker som foreligger. Dette arbeidet vil ta to til tre uker, sier Karlsen.

Dagbladet var i går i kontakt med 19 Management i London. De vil foreløpig ikke kommentere hvilke planer de har for Kurt Nilsen. Deres høvding Simon Fuller er for tida på ferie.

Mediesky popskaper

Simon Fuller er mannen bak 19 Management og hele «Idol»-konseptet. Han beskrives som en mediesky milliardær med en egen nese for utvikling av popstjerner. «Idol»-konseptet har Fuller styrt med jernhånd. Mange mener at det faktum at Kurt Nilsen klatret helt til topps i «World Idol», skaper problemer for Fuller og hans selskap. Flere av de andre «Idol»-deltakerne, deriblant amerikanske Kelly Clarkson og britiske Will Young, er allerede i stallen deres. Kurt Nilsen har avtale med BMG og det lille norske managementselskapet Playroom. Denne avtalen gjelder for hele verden.

- Vi er interessert i å finne en løsning som er til det beste for Kurt. Det innebærer at vi også snakker med internasjonale aktører med erfaring som kan hjelpe oss, sier Karlsen.

- Gode muligheter

Britiske medier mener at det er naturlig at 19 Management fortsetter arbeidet med å bygge opp Kurt Nilsen til en internasjonal stjerne. Enkelte mener at selskapet også er forpliktet til å følge opp Kurt, også for å gi sin egen konkurranse troverdighet. I musikkbransjen i Storbritannia mener mange at det bare er et tidsspørsmål for 19 Management plukker opp det norske verdensidolet.

- Det forundrer meg at de ikke har gjort det allerede. Kurt har virkelig gjort det godt, og han burde ha gode muligheter for framtida, sier business-manager Adam Hopkins i selskapet Target, som sorterer under den britiske musikkavisa NME.

Han mener «World Idol»-konkurransen kan være starten på en stor karriere for Kurt.

UT I VERDEN: Verdensidolet Kurt Nilsen går spennende uker i møte. Hans manager, Jan Fredrik Karlsen, vil i løpet av de kommende ukene jobbe for å få mest mulig ut av seieren i «World Idol».
MEKTIG MANN: Simon Fuller (nederst til høyre) kan være med og forme Kurt Nilsens framtid. Han skapte Spice Girls, og nå har hans selskap 19 Management signalisert at de er interessert i å sikre seg verdensidolet.