ELISABETH SMUK, TRYGVE KLEPPE, BERNT LUND OG JENS STOLTENBERG: Alle på bildet ble født den samme mandagen i 1959. Foto: Agnete Brun / Dagbladet
ELISABETH SMUK, TRYGVE KLEPPE, BERNT LUND OG JENS STOLTENBERG: Alle på bildet ble født den samme mandagen i 1959. Foto: Agnete Brun / DagbladetVis mer

Britisk tv-gigant har kjøpt NRK-serie basert på idé fra Dagbladet Magasinet

- Jeg blir ydmyk og rørt, sier Dagbladets Bernt Jakob Oksnes, som fikk idéen på en joggetur.

(Dagbladet): - At et av Europas viktigste TV-selskaper nå skal produsere en serie basert på Monster og NRKs format, det er enda et internasjonalt gjennombrudd for norsk TV. Vi må ta inn over oss at norsk TV-produksjon nå representerer en helt vesentlig del av den samlede norske kultureksporten, sier NRKs eksternsjef Petter Wallace.

Det var reportasjen «Oslo, 16. mars 1959» i Dagbladet Magasinet som var inspirasjonen til serien «Datoen», som nå er solgt til Channel 4.

Bernt Jakob Oksnes, som skrev saken sammen med Eivind Sæther i 2011, sier at idéen, som ble til under en joggetur, nå har nådd nye høyder.

- Jeg har akkurat fått den gledelige meldingen, det er veldig stas og man blir ydmyk og rørt. Det er en utrolig respons i hele verden, alt fra Mexico til Kina, sier Oksnes.

Fra tidligere er det kjent at rettighetene til serien er solgt til store territorier som Australia, Kina, Frankrike og Tyskland.

Alle har en historie Oksnes mener det er de vanlige menneskenes historier som er det vesentlige elementet ved konseptet, ikke kjendisene.

- Det finnes en historie i hver husstand i Norge, mener Oksnes.

Reportasjen ble først påtenkt som tv etter at Maiken Marstrander og Annette Phair i produksjonsselskapet Monster tok kontakt med Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Annette hadde lest reportasjen og mente den kunne passe som tv. Jeg tenkte med en gang at dette var et internasjonalt format. Det er helt fantastisk at andre også oppdager hvor god idéen egentlig er, og at den får den internasjonale oppmerksomheten den fortjener, sier Marstrander.

Snakkes om veldig store navn Produsent i Monster Sandra Hafsahl er en av de mange som deler begeistringen etter at nyheten kom.

Bernt Jakob Oksnes Det var Magasinets reporter som kom på idéen til «Datoen» på en joggetur. Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet
Bernt Jakob Oksnes Det var Magasinets reporter som kom på idéen til «Datoen» på en joggetur. Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet Vis mer

- Det er jo kjempegøy. Det står en svært dyktig og hardtarbeidende gjeng bak produksjonen, og alle vi som har jobbet med serien har fått et kjærlighetsforhold til den, forteller produsenten.

Hafsahl sier det er noen veldig store og kjente navn på blokka i den engelske versjonen, men må holde kortene tett til brystet enn så lenge.

Flere norske episoder Serien handler om livene og historien til vanlige mennesker som er født på samme dag som en kjent person. Jens Stoltenberg, Wenche Myhre og Magne Furuholmen, var noen av de serien handlet om i høst.

Over nyttår kommer det flere episoder som allerede er produsert. Denne gangen er det livene til Arne Treholt, Anne B. Ragde, Frederic Hauge, Anne Kath. Hærland, Abid Raja og Åse Kleveland som fortelles, sammen med nordmenn født på samme dag. Historiene veves sammen med landets hitoriske øyeblikk.

Den britiske versjonen har premiere i 2016.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram