NÅR NYE HØYDER:  Sakte-tv har vært en suksess på norske tv-skjermer og fått mange til å klø seg i hodet i utlandet. Nå skal «Bergensbanen minutt for minutt» vises til britiske flypassasjerer. Foto: NRK
NÅR NYE HØYDER: Sakte-tv har vært en suksess på norske tv-skjermer og fått mange til å klø seg i hodet i utlandet. Nå skal «Bergensbanen minutt for minutt» vises til britiske flypassasjerer. Foto: NRKVis mer

Britiske flypassasjerer skal få se norsk togtur minutt for minutt

Sakte-tv til nye høyder.

(Dagbladet): Det særnorske fenomentet sakte-tv, eller «slow-tv» i utlandet, har fått mye oppmerksomhet. At millioner av nordmenn har samlet seg foran tv-skjermen for å se Hurtigrutas ferd langs kysten minutt for minutt, eller at vedkubber går opp i flammer i «Nasjonal vedkveld», har fått mange til å klø seg i hodet.

Og nå når et av disse langsomme konseptene nye høyder.

CNN skriver at passasjerer som flyr med British Airways snart vil se kunne se «Bergensbanen minutt for minutt». Det er i løpet av juli at flypassasjerene får tilbudet om å se «hver tomme av en langsom togreise til den norske hovedstaden».

- Kjedelig? «Bergensbanen minutt for minutt» ble laget for NRK i 2009, og er gitt ut på DVD. Det saktegående reiseprogrammet varer i sju timer, og man opplever norsk natur mellom Oslo og Bergen.

CNN virker skeptisk til at flyselskapet skal vise togturen, og har valgt overskrifta «Er dette den kjedeligste innflyvingen noensinne?».

De skriver videre på sine nettsider at filmen ikke har noen kommentarer for å friske opp handlingen, men at «høydepunktene skal være å kjøre igjennom tunneler og at noen barn vinker fra en stasjon (CNN kan ikke bekrefte dette, fordi vi har ikke sju timer å avse)».

- Slow-tv har definitivt en hypnotisk, beroliggende og underholdende kvalitet, som er perfekt som innflyvningsunderholdning, sier Richard D'Cruze, ansvarlig for filmtilbudet hos British Airways til CNN.

- Kulthit Tog-reisen skal være den samme som NRK sendte, og Richard D'Cruze sier at de først vil teste ut om sakte-tog-tv fungerer før de eventuelt også tilbyr strikking eller fuglemating i samme langsomme format.

- En i teamet vårt leste om denne uvanlige dokumentaren som hadde blitt en kulthit i Norge, og sporet den opp, sier D'Cruze til The Telegraph.

I fjor høst lanserte NRK «Nasjonal strikkekveld», som også samlet en million nordmenn, og i november kjøpte et amerikansk tv-selskap konseptet av NRK.

- I en verden der alt går veldig fort var det forfriskende å finne noe så fengslende. LMNO er alltid på jakt etter høylytte og karakteristiske formater, og vi tror vi har funnet akkurat det i sakte-TV, sa Lori Rothschild Ansaldi i LMNO til Hollywood Reporter den gang.