FÅR GODE SKUSSMÅL: Aksel Hennie som Roger Brown i «Hodejegerne». Foto: MAGNET RELEASING
FÅR GODE SKUSSMÅL: Aksel Hennie som Roger Brown i «Hodejegerne». Foto: MAGNET RELEASINGVis mer

Britiske kritikere faller for «Hodejegerne»

- Kan være årets thriller.

Aksel Hennie & Co. kan gå med hevet hode etter lanseringen av «Hodejegerne» i Storbritannia.

Øyrikets mest innflytelsesrike kritikere tenner på Morten Tyldums film, som åpnet på 80 britiske kinoer langfredag. The Sun, Daily Express, Daily Mail og Daily Mirror gir alle fire av fem stjerner.

«Selv om vi er bare noen måneder av sted i 2012, tror jeg denne stramme, spennende og supre filmen fra Norge kan være årets thriller,» skriver sistnevntes David Edwards, og trekker flatterende paralleller til Coen-brødrenes Oscar-vinner «No Country for Old Men».

Chris Tookey i The Mail mener regien lukter av Alfred Hitchcock og David Fincher. Han er dessuten svært begeistret for Aksel Hennie som antihelten Roger Brown.

«Med sine smukke blonde lokker og øyne som posjerte egg framstår han som en krysning mellom en ung James Spader og Steve Buscemi,» hevder Tookey.

Galleriåpning Som eneste norske medium var NTB til stede under snikpremieren i kultfilmklubben i The Saatchi Gallery før påske. Da strakk publikumskøen seg rundt kvartalet i fornemme Vest-London.

En stivpyntet hovedrolleinnehaver har ingen problemer med at Jo Nesbøs navn står øverst på plakaten.

— Det viktigste er å bli sett, av flest mulig. Da er det lurt å selge på en av verdens mest populære krimforfattere, sier Hennie, tilfreds med at distribusjonen er ved samme selskap som gjorde «Trolljegeren» til en UK-slager i fjor.

Det innebærer TV-reklame, plakatkampanje på T-banen, helsiders annonser i avisene — og muligens kortere vei til en internasjonal karriere for cast og regissør.

— Jeg sitter i møter som jeg bare kunne drømme om for et halvt år siden, så dette har definitivt åpnet noen dører. Det gjenstår å se hva det bringer med seg, konstaterer Hennie.

Kultforfatter skryter På plass i galleriet var også Toby Young, bestselger-forfatteren av «How to Lose Friends & Alienate People», som ble Hollywood-film i 2008. Han slutter seg til tabloidkollegene sine hva gjelder «Hodejegerne».

— Jeg syntes den var fremragende, sier han til NTB.

Desto mer skeptisk er han til «kult»-fortegnet.

— Det betyr vanligvis at en film får tommel opp hos anmelderne, men skuffer kommersielt, påpeker Young.

— Jeg tror den vil gjøre det bedre enn som så og bli en faktisk hit.

(NTB)