USIKKERT: Leger og sykepleire i England har vært kreative ved utveksling av pasientinformasjon, forteller en ny, britisk rapport. Foto: NTB Scanpix
USIKKERT: Leger og sykepleire i England har vært kreative ved utveksling av pasientinformasjon, forteller en ny, britisk rapport. Foto: NTB ScanpixVis mer

Britiske leger sender sensitiv pasientinfo med Snapchat. Helsesystemet eies av Google

- Jo dårligere hverdagsløsninger, jo mer trøkk blir det på kreative metoder, sier norsk ekspert.

(Dagbladet): En fersk rapport kritiserer hvordan den digitale revolusjonen har forbigått IKT-systemene til det offentlige britiske helsevesenet.

Det viser seg blant annet at leger og sykepleiere i England har brukt Snapchat til å utveksle pasientinformasjon. Det var The Guardian som først omtalte saken.

Kreative løsninger

IKT-systemet, som heter DeepMind Health, eies av Google, og i rapporten «DeepMind Health Independent Review Panel Annual Report» (lenke) er ekspertpanelet bekymret for hvor fort utviklingen går.

- The National Health Service (NHS) innehar fortsatt den tvilsomme tittelen «verdens største innkjøper av faksmaskiner». Idet tekniske utfordringer møter teknologien helsepersonellet selv bruker privat, oppstår det egne løsninger på problemene, skriver utvalget i rapporten, og viser til kreative løsninger blant landets helsepersonell.

- De kan finne på å bruke Snapchat, og andre kameraapplikasjoner til å sende dokumenter med pasientinformasjon fra en lege eller sykepleier til en annen. Det er vanskelig å kritisere dem for dette, i og med at det gjør jobben deres mulig, men det er uansett en usikker og risikabel metode som ikke kan fortsette.

Reguleres av Normen

Et bilde sendt med mobilapplikasjonen Snapchat slettes etter et gitt antall sekunder, men det finnes enkle måter å lagre informasjonen permanent. Enten via uoffisielle programmer, eller ved hjelp av smarttelefonens skjermdumpfunksjon.

I Norge reguleres teknologibruken i helsevesenet av styringsgruppen til Norm for informasjonssikkerhet helse og omsorgstjenesten (Normen), som er underlagt Direktoratet for e-helse.

Kort fortalt setter denne gruppen, bestående av representanter fra helse- og omsorgssektoren, standarden for krav til informasjonssikkerheten i Helse-Norge.

Normen er i essens et dokument som helsepersonell er underlagt i sitt daglige arbeid, og forplikter seg til å følge. Dukker det opp ny teknologi er det Normen som undersøker om den tilfredsstiller sikkerhetskravene.

- Mer trøkk på kreative metoder

Sentralstyremedlem i Den norske legeforening, fastlege Kjartan Olafsson, jobber i Florø, og er tidligere styreleder i Normen, samt Legeforeningens IT-utvalg.

Han tror ikke bruk av Snapchat og sosiale medier blant leger i Norge er særlig utbredt i deres daglige virke.

- Men det er klart at det er en balanse. Jo dårligere hverdagsløsninger man har, jo mer trøkk blir det på kreative metoder for rask utveksling av informasjon. Verktøyene vi har i hverdagen må bli så bra at de dekker behovene.

- Informasjonssikkerhet er ikke bare konfidensialitet, men også at tilstrekkelig og god nok informasjon er tilgjengelig når man trenger det, sier Olafsson til Dagbladet.

Teknologiutfordringer i helsevesenet er ikke ukjent i Norge. Teknisk Ukeblad har omtalt hvordan datasystemene til sykehusene Rikshospitalet, Aker og Ullevål ikke snakket sammen, noe som førte til pasientjournaler ble fraktet med taxi.

LEGE: Kjartan Olafsson. Foto: Legeforeningen Vis mer

Selskap lobbyerer

For noen uker siden var Olafsson på helseteknologimessen HIMSS i Orlando i USA, forteller han. Der jobber store teknologiselskaper hardt for å bli en del av lukrative nasjonale helsesystemer.

- Meldingsappen Whats App! ble presentert som en ny og god mulighet for kommunikasjon i helsevesenet. De leverer sikker kryptering, men samtidig kan bilder bli liggende på mottakertelefonen. Det gjør den foreløpig uaktuell for Normen, sier Olafsson.

Han mener at systemene i Norge er sikre. Ved tilfeller av bruk av usikker kommunikasjon eller misbruk av sensitive data er det Helsetilsynet som følger opp saken.

- Det er trygg og god kommunikasjon, men systemene dekker ikke alltid behovet. Man kan for eksempel ikke sende bildevedlegg, sier Olafsson.

- For fire uker siden kom det riktignok noe som heter dialogmelding i Helse Vest. Der kan fastleger utveksle informasjon med sykehusspesialister. Dette har jeg etterlyst i ti år. Løsningene henger etter behovene og utviklingen, fortsetter eksperten.

Google-kritikk

Selskapet bak det engelske DeepMind Health (DMH)-systemet får også kritikk for ikke i tilstrekkelig grad å forklare offentligheten i England forholdet til Google, som eier DMH.

- Etter det vi oppfatter deler ikke DMH dataen sin med Google, men offentlighetens oppfatning om at det kanskje er tilfellet, vil bli vanskelig å overkomme i framtida. Det har også potensial til å forsinke og undergrave arbeid som potensielt kan være til stor fordel for pasienter, heter det i rapporten.