Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Britney er heitest

CANNES (Dagbladet): Platesalget går nedover, og kritikerne ler hånlig av filmdebuten. Men i Cannes framstår Britney Spears (20) fortsatt som underholdningsindustriens heiteste salgsvare.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg forventer ikke akkurat å få Oscar for hovedrollen i «Crossroads», men på sikt håper jeg å bli respektert som skuespiller, proklamerer Britney Spears fra Croisetten i Cannes.

Denne vinteren og våren skal spillefilmdebuten «Crossroads» få fart på salget av albumet «Britney». Samtidig skal Spears' storstilte kampanje for Pepsi-Cola få folk til å konsumere både brus, film og plater. Synergieffekt kalles det, og intet showbizprodukt forvaltes bedre enn Britney Spears.

I Cannes avslører popverdenens råeste markedsstrateger den vanntette planen som skal sikre popbimboen nye år med verdensherredømme. Britney selv snakker stort sett bare svada.

Kritikerforakt

Britney Spears har tynt hår og søvnig blikk der hun sitter på et platå inne på Grand Salon på luksuriøse Carlton Hotel i Cannes. Under en tung lysekrone troner hun lettere lutrygget. Med pipestemme takker hun på oppfordring både arabiske, greske og ungarske fans for kjærlighet og omsorg.

Bare to ganger i løpet av den 30 minutter lange pressekonferansen viser hun tegn til ekte engasjement. Det er når norske TV2 bringer på banen engelske filmkritikeres spontane reaksjon ved pressevisningen av «Crossroads» i London nylig. Britneys forsøk på en poetisk framførelse av teksten til «I'm Not a Girl, Not Yet a Woman» midt i filmen førte til rå latter.

- Jeg er forberedt på at min innsats i «Crossroads» vil få kritikk. Men for å være ærlig, det ville vært et dårlig tegn hvis de likte den. Alt det kritikerne liker, det hater jeg. Og alt det jeg liker, hater kritikerne, fastslår hun bestemt.

Britney og Justin

Den andre og siste gangen hun får en viss oppriktighet over seg, er når en journalist vil vite hvordan kjæresten Justin Timberlake likte Britneys seksuelt ladede scener med motspiller Anson Mount i «Crossroads».

- Han ser ikke på. Vi har det sånn begge to. Selv om det er film, er det vondt å se den du elsker kysse en annen. Justin kysset ei jente i en rolle han hadde. Jeg visste jo at det var film, men det så så ekte ut! Jeg likte det ikke, og trengte et øyeblikk på badet for meg selv. Etter det bestemte jeg meg for aldri mer å se Justins kyssescener.

Britney og Beckham

Innsikt i fenomenet Britney Spears er det platedirektør Stuart Watson i Zomba Recording Corporation som byr på. Watsons innledning er både et interessant bransjeforedrag og en vulgær maktdemonstrasjon på vegne av varemerket Britney Spears.

Mens andre artister er bevisste på å skape en viss distanse mellom artistisk uttrykk og rene reklameoppdrag, er dette en og samme ting for Britney Spears. Hennes nye kampanje for Pepsi er en integrert del av markedsplanen for albumet «Britney». Reklamefilmen ser ut som en av musikkvideoene hennes, bare med litt flere Pepsi-logoer enn vanlig.

Direktør Watson forteller med stolthet om det gode samarbeidet mellom plateselskapet og Pepsi.

- Og snart vil dere få se Britney i en storstilt Pepsi-kampanje sammen med fotballstjerner som Ronaldo, Rivaldo, Veron og David Beckham. Det kommer til å bli en fenomenal reklamefilm. Den skytes først om ti dager, derfor er det liten vits i å spørre Britney om den. Hun vet ikke så mye om den.

Produktplassering

På samme måte framstår også spillefilmdebuten «Crossroads» som nøye kalkulert merkevarebygging. Filmen er initiert og produsert av Zomba. Klippene vi får se, minner om en litt lang musikkvideo. Britney spiller Lucy, som sammen med to venninner kjører tvers over det amerikanske kontinentet i en kabriolet. Underveis blir det - helt tilfeldig - tid til å framføre tre nøkkelkutt fra hennes nye album, den nye singelen «Overprotected», den kommende balladesingelen «I'm Not a Girl, Not Yet a Woman» (spås å bli Britneys nye storhit) og en coverversjon av Joan Jetts «I Love Rock'n'Roll»

- Vi har planer for Britney for de neste 12 månedene. Hun jobber hardere enn noen andre i bransjen. I fjor hadde hun bare ti dager fri, sier Watson. Selv avslører Britney knapt nok én reflektert tanke om det hun selv holder på med.

Men nettopp evnen til ikke å stille spørsmål til hva hun holder på med, er trolig Britney Spears' store styrke. Så lenge hun smiler kulørt og velvillig spiller rollen som fristende pop-pinup, fortsetter salgskverna å gå med akselererende hastighet.

<B>KYLIE, KYLIE!</B> Kylie Minogue ankom NRJ Awards med ukjent følge. Senere framførte hun monsterhiten «Can't Get You Out og My Head».
GUTTEBAND I LIVE:</B> Westlife beviser at boybandbølgen ikke er helt død.
<B>LILLE STORE DIDO:</B> I går vant Dido NRJ Awards i Cannes for året gjennombrudd og årets album.
<B>SPICE-VINNER:</B> Geri Halliwell har ikke hatt en stor solokarriere etter at hun sluttet i Spice Girls. Men hun vant NRJ Awards for beste internasjonale sang med «It's Raining Men».
FORTSATT STØRST: Britney Spears er i Cannes for å promotere spillefilmdebuten «Crossroads», en film som plateselskapet Zomba har produsert og skreddersydd for henne. - Å spille inn en film var mye lettere enn jeg trodde. Men jeg får nok neppe en Oscar for den, spår Britney selv.
BABE MED DRAG: På tross av en litt treg start for hennes nye album «Britney», skaper Britney Spears fortsatt hysteriske tilstander. I Cannes viste hun at hun fortsatt har magisk tiltrekningskraft på verdenspressen.
Hele Norges coronakart