Brød og beats

Beanie Sigel er kanskje ingen bra kar, men han har laget et heidundranes hiphopalbum.

CD: Beanie Sigel (Dwight Grant) er ikke mors beste barn. Akkurat nå soner han en ettårsdom for narkotika- og våpenbesittelse og han er også anklaget for både overfall og mordforsøk. Philadelphia-rapperen rakk akkurat å spille inn tredjealbumet «The B. Coming» før han måtte i fengsel. La oss håpe han bruker soningstida til å klekke ut nye rim. «The B.Coming» er nemlig et strålende stykke hiphophåndverk.

Det kommer kanskje av at Beanie Sigel ikke har noe å tape. For hvorfor legge bånd på seg når dette kanskje er hans siste sjanse til å bli superstjerne? Derfor er albumet blitt en skildring av gateliv og afroamerikansk erfaring. «The B. Coming» er beksvart og dyster, men også soulvarm og ikke uten selvransakelse. Gatelivet er ingen dans på roser. Beanie blir trukket i alle retninger. For som han sier på «I Can\'t Go On this Way»: «I spit gangster, think muslim and act catholic».

Det hjelper selvfølgelig også at Beanie Sigel får hjelp av et arsenal med hiphopsuperstjerner. På den svale singelen «Don\'t Stop» lener The Neptunes seg dypt ned i synthen og Snoop dukker opp som sitt sedvanlig henslengte jeg. Sammen med Cam\'Ron løper Beanie fra politiet på den Bon Jovi-samplende «Wanted (on the Run)» . Og for å betale tilbake gjesterapgjeld tar Jay-Z seg en arbeidspause fra pensjonisttilværelsen på «It\'s On» .

Gjennom hele «The B.Coming» er Beanie Sigel rett på sak, rimsterk og beinprofesjonell. Spørsmålet er bare om han har lært av sine feilsteg og skjerper seg når (hvis) han kommer ut av fengselet. Hmmm, tru\'kke det, tjommi.

I BURET: Beanie Sigel rakk akkurat å gjøre ferdig sitt tredje album før han måtte i fengsel.