Brødre med suksess

De to brødrene Stefan og Matias Faldbakken har begge slått ut i full blomst i løpet av året som gikk. Dagbladet spår dem ei lysende framtid, som største talent innen henholdsvis film og litteratur for 2002.

MATIAS FALDBAKKEN:

Årets litteraturtalent er utdannet billedkunstner. Fine fruer på Hamar er blitt advart på biblioteket mot å låne debutromanen «The Cocka Hola Company». Selv har Matias Faldbakken (28) et ambivalent forhold til suksessen.

- Det er gledelig å få distribuert ideene sine, men det er også tankevekkende. Og uvant.

Matias Faldbakken har arbeidet med billedkunst i en årrekke. I høst har han også forholdt seg til en litterær verden etter at han debuterte med romanen «The Cocka Hola Company».

Kritisk

- Er forskjellen stor på kunstmiljøet og det litterære miljøet?

- Infrastrukturen i forlagsverdenen er sinnssykt mye bedre. I kunstverdenen er man sin egen sekretær, mekaniker, markedssjef osv. I litteraturverdenen sitter det ei hel blokk full av mennesker som gjør avtaler for deg, selger annonser for boka di. De ordner alt, og du tjener penger på det. Bare det å tjene penger på det man gjør er utrolig.

Annet opplag av «The Cocka Hola Company» er utsolgt, og boka kommer nå i Cappelens billigserie CUB. Faldbakken synes noe av konflikten ligger i at han tjener penger på romanen.

- Mitt kritiske prosjekt havner under juletreet. Ringen er på en måte sluttet. Jeg prøver å hogge til en ny posisjon. Og så ender det med at romanen blir slukt opp av salg og forståelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Faldbakken blir litt oppgitt over at folk leser boka som rein underholdning.

- Da skjønner de ikke hva som tematiseres, sier han.

- Det som er bra med billedkunsten, er at den er upopulær. Den har ikke et publikum. Derfor kan man fortsette med de basale kritiske spørsmålene. Det tror jeg er en kvalitet som gjør at nye ting oppstår.

Skranglete syntaks

- Hvis jeg er flink til å jobbe, kommer neste roman neste høst.

- Hva er du nå - billedkunstner eller forfatter?

- Begg e deler. Jeg skriver stort sett hver dag, og jeg jobber kontinuerlig med kunstprosjektene. Jeg skal lage et veggmaleri til en utstilling i Irland i begynnelsen av februar.

Faldbakken synes det er underlig at man innen litteratur fremdeles anmelder håndverket og ikke ideene i et verk.

- Det er litt gammeldags. Det er ikke komposisjon, rytme, flyt og sånt som gjelder lenger, men det er ord brukt i anmeldelser og i konsulentuttalelser.

Anmeldelsene av «The Cocka Hola Company» har stort sett vært svært gode. Faldbakken synes han har vært heldig med at de som anmeldte boka, tok tonen og ideen.

- De kritiske anmeldelsene har gått på at regler brytes og syntaksen skrangler.

Amputasjon

- Hva leser du selv?

- Mye fag, kunstteori. Jeg kjeder meg ofte når jeg leser skjønnlitteratur. Jeg vil bli røsket litt i når jeg sitter med ei bok.

- Hvordan er det å bli kåret til årets litteraturtalent i Dagbladet?

- Det er ikke udelt positivt å bli kåret til ting og få priser, mener han.

- Det er problematisk å bli anerkjent, særlig når man tenker over hva man skal bruke anerkjennelsen til. Man amputerer seg selv litt ved å ta imot Dagbladets utnevnelse.

STEFAN FALDBAKKEN:

Stefan Faldbakkens eksamensoppgave fra filmskolen i Sverige ble nominert til Oscar som beste kortfilm i fjor. Siden har det bare gått bedre og bedre. Dagbladet har kåret ham til årets filmtalent.

Og filmene har blitt lengre og lengre, selv om Faldbakken bare har laget kortfilmer: I sommer kom han med «Kosmonaut», en 18 minutters historie om russeren som var ute i et romskip da Sovjetunionen sprakk og de nede på bakken fikk viktigere ting å tenke på enn å få ham trygt ned igjen. Den var årets eneste norske deltaker på filmfestivalen i Venezia.

Snart starter innspillingen av den halvtimelange novellefilmen «Anolitt».

Stort prosjekt

Men fortsatt er Faldbakken bare på de nederste trinnene på den karrierestigen han har snekret for seg selv.

- Jeg vil lage spillefilm, selvsagt, ingen grunn til å legge skjul på det, sier han.

Ikke bare én, forresten, men mange. Men den han aller helst vil lage, har han bestemt seg for å vente med. Han vil ikke risikere å mislykkes på grunn av manglende erfaring.

- Det stemmer. Jeg vil ikke gå i gang med det prosjektet før jeg har bevist at jeg er en god regissør. Og jeg vet jeg trenger mer erfaring enn det jeg har nå.

Psykologisk thriller

Aller helst vil han ikke si noe om prosjektet, men ryktene om Faldbakkens krigsfilm har allerede begynt å svirre.

- Ja, jeg har fått mye oppmerksomhet omkring det manuset. Alt jeg vil si, er at det er en psykologisk thriller i en historisk setting. Et kammerspill.

Han har nettopp avsluttet tredje versjon av det omtalte manuset, nå skal det oversettes til engelsk og sendes til interesserte produsenter i utlandet. Dem er det flere av.

- Men jeg vil altså lage en annen spillefilm først, uten at jeg vet hvilken.

- For slik er karriereplanen?

- Jeg innrømmer gjerne at jeg har en plan, sier han.

Nå ble ikke virkeligheten slik planen la opp til, for Faldbakken utdannet seg til filmprodusent, men bestemte seg for heller å bli regissør under siste året på Dramatiske Institutet i Stockholm.

- Jeg begynte å skrive i skjul.

Inspirert hjemme

- Er det forfatter-far Faldbakken som har inspirert deg?

- Ikke direkte. Men gjennom far og mor, som er keramiker, lærte jeg at det gikk an å leve av kunst.

Ennå lever han riktignok ikke særlig fett av å skape filmkunst, derfor har han takket ja til tilbudet fra sin mer berømte kollega Harald Zwart om å bli reklamefilmregissør.

- Jeg tror det går fint å lage både spillefilm og reklame. Alt koker ned til å skape øyeblikk av sannhet.

- Hva var det som fikk deg interessert i film?

- Det var kjedelig å vokse opp på Hamar, så vi så mye på video. Og fatter'n var flink, han lot oss se 18-årsfilmer som «Gudfaren», «Hjortejegeren», «Akopalypse Nå!» og «Taxidriver».

- Hva synes du om at nettopp du ble årets filmtalent?

- Det er stas, men jeg føler også et ansvar. Det skal ikke være lett. Særlig ikke når du ber staten om millioner til å lage film for.

FYLL: Matias Faldbakken vil helst bli fotografert foran sprithyllene. Han synes det passer godt til anmeldelsen romandebuten «The Cocka Hola Company» fikk i Dagbladet. Der skrev anmelderen blant annet: «Ei bok som flommer over av obskøniteter, fyll, dop og sex...».
FILMTALENT: Stefan Faldbakken har et motto som gjelder både for ham selv og for hovedpersonene i filmene hans: -Går du for langt, går det galt, men du må allikevel alltid utfordre grensene.