Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Broen må stanses

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

HARDANGERBROEN: Professor i arkitektur Arne Eggen retter i Dagbladet 02.07.06 et angrep mot Statens Vegvesen, grunnet manglende vilje til å utlyse en arkitektkonkurranse. «Planleggingen av Hardangerbrua er en ytterst krevende oppgave i ett av Norges vakreste, men mest sårbare naturområder,» skriver han.«Brudeferden i Hardanger» tapte i 1995 knepent for «Vinternatt i Rondane» i NRK Nitimens kåring av vårt fremste nasjonamaleri. Geiranger og Nærøyfjorden fikk i fjor den gjeve statusen som del av Verdens Naturarv. Det hadde de aldri fått dersom det var planlagt en brokoloss i fjordlandskapet. I 1994 underskrev 70 000 folk en protest mot hengebro over Oslofjorden. En fjordtunnel ble heldigvis valgt. 70 prosent av passasjerpasseringen over Hardangerfjorden er turist- eller fritidstrafikk. Et flertall av disse vil betale for å beholde fergesambandet fremfor å få bro til erstatning, viser en stor brukerundersøkelse. Riksveifergecruisene er et trumfkort i verdiskapningen i landets mest kjente fjorder. «Nasjonal Turistveg» som i dag går gjennom Hardanger tillater ikke bygging av gigantbroen.

RIKSANTIKVAREN uttaler en sterk protest mot broprosjektet i en høringsuttale fra 2004: «Brua vil være et tungt og iøynefallende teknisk inngrep i dette særdeles verdifulle norske fjordlandskapet. I denne sammenheng kan nevnes at fjorden er rangert på førsteplass blant 115 reisemål på verdensbasis, nettopp på bakgrunn av sine landskapskvaliteter og estetikk. Turistene oppsøker fjorden for dens kvaliteter i så måte. Brua vil kraftig redusere en slik opplevelse og vil alltid våre å oppfatte som et fremmedelement i dette kulturpåvirkete landskapet som det knytter seg sterke tradisjoner til. Preget av urørthet sett i storskalasammen-heng er en vesentlig kvali-tet ...»Professor Eggen tar feil når han hevder at broen vil gi et betydelig løft for regionen. Kun 5 prosent av de spurte i Hardanger ønsker broen. I Hordaland som helhet er det kun 19 prosent (Valkampmåling 2005, Bergens Tidene). Landets fremste forskningsinstitusjon på fergeavløsningsprosjekt - Møreforskning - feller en knusende dom over det prestisjetunge og ekstavagante prosjektet i en kvalitetssikringsrapport for departementet i 2005. De fraråder bygging. Departementet unnlot å sende rapporten til Stortinget i vinter under behandlingen av prosjektet. Det nekter å tilgjengeliggjøre den avslørende rapporten for almenheten. Statens Vegvesen skriver i sin innstilling at det ikke kan dokumenteres at prosjektet vil få positiv betydning for reise- og næringsliv.

VEGDIREKTORATET frarådet prosjektet i sitt forslag til Nasjonal Transportplan.Prosjektet fordrer 700 millioner kroner i offentlig tislkudd som det store flertall i Hordaland og Hardanger mener bør brukes på andre underbudsjetterte tiltak, herunder rassikring og bedre veier. Broen til 2 milliarder kroner vil kun få en vintertrafikk på 500 kjøretøy i døgnet, og nes-ten ikke ha trafikk om natten.Det er i dag fire nattfergeavganger på sambandet. Det irreversible og største inngrep i det norske fjordlandskap noensinne kan fremdeles stanses.