Brokeback slår Brangelina

På lista over årets mest populære Hollywood-ord.

(Dagbladet.no): Dersom du skriver Brokeback i søkefeltet på Google vil du få opp noe sånt som 38 millioner treff med referanser til filmen.

Derfor topper Brokeback etter filmtittelen «Brokeback Mountain» lista til Global Language Monitor over de mest brukte Hollywood-ordene. Organisasjonen jobber med å kartlegge språktrender og innvirkningen som populære ord og fraser har på politikk, næringsliv og kultur.

- På godt og vondt fortsetter Hollywoods drømmefabrikk å gi sitt bidrag til det globale engelske ordforrådet, enten ved å skape nye ord, slik som Brokeback, eller ved å omformulere andre ord, sa lederen for Global Language Monitor Paul JJ Payyack.

Han har denne forklaringen på hvorfor den Ang Lee-regisserte filmen om de to homofile cowboyene er blitt det hyppigst brukte ordet.

- Filmen er blitt et kulturelt fenomen som genererer millioner av vitser, sier Payyack videre.

På andreplass fulgte Brangelina - hybridnavnet på Hollywoods heteste par Brad Pitt og Angelina Jolie. De danket ut TomKat oppkalt etter Tom Cruise og hans forlovede Katie Holmes.

På tredjeplass kom ordet petronia, et ord som er inspirert av George Clooney-filmen Syriana, og henspiller på den irrasjonelle frykten for en kollaps i oljeindustrien og et økonomisk sammenbrudd.

AND THE WINNER IS: Brokeback etter filmen Brokeback Mountain er det mest brukte Hollywood-året. 38 millioner treff på Google, mens bare 10 millioner har sett filmen. Foto: Scanpix
AND THE WINNER IS: Brokeback etter filmen Brokeback Mountain er det mest brukte Hollywood-året. 38 millioner treff på Google, mens bare 10 millioner har sett filmen. Foto: Scanpix Vis mer
<B>TREDJEPLASS:</B> Petronia etter George Clooneys film Syriana kaprer tredjeplassen på lista.
<B>ANDREPLASS:</B> Brad Pitt og Angelina Jolie eller hybridordet Brangelina.