IKKE ET LEKETØY: Det er nå rundt 9000 vannskutere i Norge og antallet øker raskt. De kraftigste har maskiner med en motoreffekt på 315 hk, kan komme opp i 110 kilometer i timen. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
IKKE ET LEKETØY: Det er nå rundt 9000 vannskutere i Norge og antallet øker raskt. De kraftigste har maskiner med en motoreffekt på 315 hk, kan komme opp i 110 kilometer i timen. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpixVis mer

Brølerne på sjøen

Å regulere bruken av vannskutere innebærer ikke noe frihetstap av betydning. Tida er kommet for en innstramming i bruken av vannskutere.

Meninger

Når flere interesser, personlige holdninger og frihetskrav støter sammen, blir det som regel hissige konflikter. Vannskuteren er en innretning som pisker opp følelsene på denne måten.

Etter to dødsfall i sommer vet alle at vannskutere kan medføre alvorlig skade eller død blant brukerne. De er også en trussel mot myke brukere av skjærgården som padlere, seilere og badere. Skuterne truer fuglelivet generelt og truede arter spesielt. Den er et leketøy med høyt støynivå, stor fart, har ingen nytteverdi og øker konfliktnivået på sjøen.

Argumentene for vannskutere er saklig sett langt tynnere, men har likevel en særegen betydning. De er morsomme å bruke og gir en egen frihetsfølelse. Dette var avgjørende da regjeringen opphevet de særskilte reglene for vannskutere. Vi kunne ane et ekko av et nokså forslitt argument: Vi kan ikke forby alt vi ikke liker.

Det er nå rundt 9000 vannskutere i Norge og antallet øker raskt. De kraftigste har maskiner med en motoreffekt på 315 hk, kan komme opp i 110 kilometer i timen og har en tankkapasitet på 95 liter. Det sier seg selv at slike maskiner ikke er noe leketøy, men farkoster som er krevende å håndtere i en skjærgård der det stadig blir flere fartøyer og folk.

Å regulere bruken av vannskutere innebærer ikke noe frihetstap av betydning. Ferdsel til sjøs er for lengst regulert, og i stadig strengere retning. Det gjelder bl.a. fart, bruk av redningsvester, inntak av alkohol og krav til båtførerbevis. Vi er blitt flere som ferdes på sjøen og fritidsbåtene er blitt større og raskere. Regelverket er blitt tilpasset denne nye virkeligheten.

Av samme grunner er tida kommet for en innstramming i bruken av vannskutere. Selv om det enkelte steder kan skape uklarhet blant brukerne, tror vi det er riktig at kommunene regulerer hvilke områder som må skjermes for vannskutere av hensyn til miljøet og dyrelivet. Lokale myndigheter kjenner sine naturverdier best, og bestemmelsene må håndheves med fasthet.

Både Redningsselskapet og Norsk Motorsportforbund tar nå til orde for å innføre en sertifikatordning for særlig raske farkoster, altså både vannskutere og hurtiggående båter. Det er viktig at dette omfatter praktisk opplæring og ikke bare er en teoretisk prøve.

Slike tiltak vil i noen grad begrense bruken av vannskutere, gjøre førerne tryggere og omgivelsene sikrere. Viser det seg at tiltakene ikke har ønsket effekt, må vi på nytt diskutere et forbud.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.