Bruce frykter MP3-pirater

The Boss stoler kun på ti mennesker.

29. juli slippes «The Rising» og Bruce Springsteen ønsker ikke at noen skal laste ned låtene hans på nettet før plata er i butikken. Og måten han hindrer det på, er å holde kortene - eller rettere sagt cd-ene - tett til brystet.

Vanligvis dytter de største artistene ut flere hundre og kanskje flere tusen plater ut til radiostasjoner, journalister og andre i musikkindustrien. Managementet til Springsteen har derimot ikke sendt ut flere enn ti cd-er til folk han stoler 100 prosent på, skriver The New York Times.

- Folk i bransjen som får kopier på forhånd, distribuerer dem ikke, sier Reuters musikkjournalist Gary Graff.

Men noen gjør det, for på nettet er det mulig å finne nesten hele plater flere uker før de er å finne i butikken. I slutten av måneden slipper Linkin Park og Filter nye cd-er, men de kan allerede lastes ned fra nettet.

Klart det før

I 1998 ga Springsteen ut boksen «Tracks» og i fjor dobbeltalbumet «Live In New York City». Ingen av disse cd-ene var å finne i fullstendig utgave på nettet før lanseringen. Faktisk var bare en håndfull av de 84 låtene tilgjengelig for nedlasting før platene var i butikken.

Selv om The Boss har et noe eldre publikum enn Linkin Park, er katalogen hans veldig populær på nettet.

Så fort cd-ene er lansert, blir nemlig låtene hans hyppig distribuert på nettet.

Reklame

Det er imidlertid ikke sikkert at taktikken til Bruce Springsteen er den rette. Eminem slet med at mange lastet ned nye låter før albumet var i butikken, og plateselskapet valgte å framskynde lanseringen.

- I løpet av en måned var albumet årets mestselgende. Så hvis han tapte salg, var det uansett ikke nevneverdig mange platekjøpere han gikk glipp av, sier Billboard-direktør Geoff Mayfield til The New York Times.

Og noen musikkeksperter tror faktisk at MP3-filer på nettet kan fungere som reklame.

- Hvis du forsøker å få en hit og virkelig skape et fenomen, kan det være verdt å risikere en lekkasje for både å få mediaeksponering og være på folks lepper, sier Danny Goldberg, tidligere Mercury- og Warner Brothers-sjef.

Og spesielt når det gjelder å treffe et yngre publikum.

- Skal du treffe Springsteen-publikumet nå, gjør du det på supermarkedet eller på bensinstasjonen, sier musikkjournalist Graff.

Litt på nett

Bruce holder seg likevel ikke helt unna nettet. I løpet av de fire siste ukene før lanseringen har og skal han slippe fire låter hos America Online (AOL). Disse låtene er imidlertid streamet, og ikke tilgjengelig for nedlasting.

En person hørte derimot en av låtene og gjettet på tittelen. Deretter søkte han etter den på nettet, og visst fant han ikke en nedlastbar MP3-versjon av låta «Lonesome Day».

Ifølge AOL-talskvinne Ann Burkart, har promoteringen av den første singelen «The Rising» vært suksessfull. I løpet av to dager ble låta streamet 755.000 ganger, noe som gjør den til en av de fem mest populære siden AOL begynte med tjenesten.

  • Musikkpressen i Norden har fått høre åtte av de nye låtene. Les Øyvind Rønnings anmeldelse av halve plata.
VIL IKKE PÅ NETT: Bruce ønsker ikke at låtene hans skal kunne lastes ned fra internett før albumet er i butikken.