TURISTER VED MIDDELHAVET: Kjærsti Odden Skjeldal og Morten Svartveit i «Festning Europa». Foto: Dag Jenssen, Det Norske Teatret
TURISTER VED MIDDELHAVET: Kjærsti Odden Skjeldal og Morten Svartveit i «Festning Europa». Foto: Dag Jenssen, Det Norske TeatretVis mer

Teateranmeldelse Det Norske Teatret

Bruddstykker fra et kommunikasjonssammenbrudd

Fremmedgjorte fragmenter i «Festning Europa»

Har du allerede abonnement?   Logg inn

TEATER: De snakker alle om det samme, og ingen av dem snakker om det samme.

Selv ikke kvinnen som spilles av tre skuespillere (Frøysnes, Skjeldal, Varjord), hun som først sier akkurat det samme med sine tre stemmer, fortsetter å snakke om det samme. Selv ikke han (Basic) som forteller sine to alternative livshistorier, flyktningens og menneskesmuglerens, snakker om det samme.

De snakker heller ikke egentlig sammen, de avløser hverandre i å snakke. De opptrer alle som om det ikke angår dem hva de øvrige sier, selv om det lett kunne argumenteres for at alt (eller nær alt) alle sier angår alle de andre, samt alle oss.

Fremmedgjort

«Festning Europa» er en teaterforestilling med, jeg vil også si om, sammenbrudd i kommunikasjon. Oppsetningen bruker teoretisering og fremmedgjort språk. Selv en beretning om å være omgitt av døde mennesker på en flåte, å drikke urin og å spise tannkrem, framstår som et konstruert teoretisk konsept, tross vissheten om at det for noen er realitet.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn