Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Brudens sønn

Kjærlighetsfilm om livets vesentligheter.

FILM: Den argentinske filmen «Brudens sønn» beskriver et fenomen som tør være velkjent i de fleste moderne kulturer: mannens midtlivskrise.

I alle detaljer viser Campanellas film den 42-årige Rafael Belvederes (Ricardo Darín) stressende tilkortkommenhet. Han har nedlagt de fleste av sine krefter i familierestauranten, men klarer ikke å betale regningene. Kona har forlatt ham («Du er som innholdsfortegnelsen i Freuds samlede verker»), han ser datteren én gang i uka, han er ikke oppmerksom nok mot den nye kjæresten, han har ikke besøkt sin mor på sykehjemmet det siste året osv. Så får han hjertetrøbbel og tvinges til å revurdere alle sine vaner og prioriteringer.

Historien i historien er imidlertid ikke like banal. Den handler om Rafaels, mor Norma (Norma Aleandro) som har Alzheimer, og som bare i enkelte øyeblikk gjenkjenner Rafaels far Nino (Héctor Alterio). Hun var Belvedere-restaurantens dronning, men fikk aldri oppfylt sitt høyeste ønske om et ordentlig kirkebryllup. Nå vil Nino vies til henne igjen med alle pontifikalier før hun forsvinner inn i tåkeheimen for bestandig.

Denne delen av filmen er fylt av småsentimental sødme og skjønnhet, og man ser at filmen har et utpreget festivalpotensial. Skuespillerprestasjonene er også av høy kvalitet. Men detaljene omkring Rafaels krise og kaos blir så omfattende at filmen innledningsvis ser ut til å mangle retning.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media