«Bruke den gamle sofaen på hytta?!?»

Hyttelivet er definitivt ikke hva det en gang var.

PÅ HYTTA HADDE

vi gamle stoler som var ganske slitte. De hadde først gjort sin tjeneste hjemme. Lenge var det faktisk ganske tomt på hytta, ja, litt asketisk med en radio, peis og langbord. Dusj var det, men om vinteren frøs vannet. Fremdeles vasker vi opp for hånd.

I gamle dager måtte vi bære bagasjen den siste kilometeren vinterstid. Det føles ennå nytt å ringe scooterutleia og si ifra at vi trenger skyss. Selv om vi har gjort det de siste femten åra.

NÅ VURDERER

kommunikasjonsbyrået Dinamo å selge hytta si. Den er mer luksuriøs enn hva mange av oss er vant til. Garasjeplass til ti biler gjør det mulig for gjestene å kjøre helt fram.

I tillegg er det snakk om antikviteter fra 1600-tallet, eget omkledningsrom med dusj til kjøkkenhjelpen. Man deler tross alt ikke dusj med tjenerskapet.

Kjøkkenet har kjendiskokk Arne Brimi vært med på å utforme. Eller designe, som det nok heter på Hafjell. Sofaen kommer rett fra butikken, men så er det da også en interiørarkitekt som har bidratt til at hytta skulle stå fram med et særdeles luksuriøst preg.

DETTE ER JO

ikke ei hvilken som helst familiehytte med møbler som er så gamle at de snart er moderne igjen. Nei, her er det tale om «Kværner-hytta» på Hafjell. Ja, det var denne Dagens Næringsliv kåret til landets flotteste firmahytte i fjor. Nå er den altså ifølge samme publikasjon til salgs.

Dinamo kjøpte hytta fra Kværner da Kjell Almskog overtok som sjef der i gården. Almskog er mannen som greide kunststykket å bruke 900000 kroner bare på gardiner, så en kan jo bare spekulere på hvorfor han ikke ville ha tømmerkoia på Hafjell.

DE SEINERE ÅRA

har Kjell Inge Røkke bidratt til at begrepet hytte aldri mer vil kunne forbindes med Einar Gerhardsen-æraen. Det samme har utendørsentusiaster som Bjørn Dæhlie og Bjørn Rune Gjelsten gjort med sine fritidspalass. Nå er det mye forlangt at en befolkning som har kommet seg ut av bakevja til nyrikdom i løpet av noen få tiår, ikke skal vise dette fram. Men det kan ikke herske mye tvil om at dette opprykket gjør noe litt underlig med oss.

HYTTELIV

er en mental tilstand, en form for kontemplasjon. Hytta som rom har aldri vært mer sofistikert enn hjemmearenaen. Men er man vant til å kontemplere med tjenerskapet i nærheten, er det sikkert vanskelig å venne seg av med det. På samme måte som det er vanskelig å venne seg av med en overdådig livsstil.

Vi må vel passe oss noen hver for dette overdådighetsdyret. Handelsstanden forventer at vi i fellesskap svir av formidable 35,7 milliarder kroner i desember. Dette inkluderer gaver, mat, drikke - ja, alt vi trenger for å ha en god jul. I all enkelhet.

Morn, du.