Mer enn 80 prosent av smarttelefonbrukerne har en Android-telefon. iOS-brukerne står lilevel for en langt større del av netthandel og mobilsurfing. Foto: Scanpix
Mer enn 80 prosent av smarttelefonbrukerne har en Android-telefon. iOS-brukerne står lilevel for en langt større del av netthandel og mobilsurfing. Foto: ScanpixVis mer

Bruker smarttelefonen som dum telefon

Android er størst, men det er iOS-brukerne som lønner seg.

Konkurransen om dominans i markedet for smarttelefoner og nettbrett er i realiteten en duell mellom Googles Android-operativsystem og Apples iOS. Målt i antall brukere og solgte enheter er Android knusende overlegen, med mer enn 80 prosent av smarttelefonmarkedet, i henhold til tall fra Strategy Analytics fra tredje kvartal 2013. iOS har på sin side drøyt 14 prosent av markedet.

Det kan se ut som historien om PC mot Mac om igjen:

Apple lager kanskje de lekreste og mest innovative produktene, men fordi operativsystem og annen programvare ikke er tilgjengelig på andre produkter enn selskapets egne, forblir markedsandelen relativt liten.

Noe er likevel dramatisk annerledes denne gang, Det viser seg nemlig at en iOS-bruker er dramatisk mye mer verdt i kroner og øre for nettøkonomien enn en Android-bruker.

Selv om åtte av ti smarttelefoner kjører Android, var iOS-brukernes andel av den totale nettbaserte julehandelen i USA fem ganger større enn Android-befolkningens, med 23 prosent mot 4.6 prosent, ifølge tall fra IBM Digital Analytics Benchmark.

I gjennomsnitt brukte de amerikanske iOS-brukere også nesten dobbelt så mye penger hver gang de netthandlet julegaver, med 580 kroner mot Android-brukernes 296 kroner.

Fenomenet er ikke isolert til julehandelen. iOS-brukere benytter sine mobile enheter til å kjøpe varer og tjenester i dramatisk mye større grad enn Android-brukere.

Det gjelder ikke bare innen kjøp av applikasjoner og underholdning til de bærbare enhetene, som Apple tjener penger på gjennom App Store og iTunes Store, men også alle andre former for netthandel og kommersielt målbar aktivitet på nett.

Også målt i bruk av web og sosiale medier ligger iOS-brukere langt foran Android-brukere.

Trenden har vært kjent en stund. l en kronikk om det han kalte de verdiløse Android-brukerne skrev Henning Rokling i Core Group hos teknologinettstedet Digi.no i fjor blant annet om hvordan analyseselskapet Nanigans studerte 200 milliarder Facebook-annonser på begge plattformer i 2013, og fant at inntekt per klikk var hele seks ganger større på iOS mot Android, mens avkastningen på iOS-annonser var hele 17,9 ganger høyere enn annonser på Android.

Business Insider spør: Hva er galt med Android-folket, som bruker sine smarttelefoner som dumme telefoner? De har jo like kraftige og funksjonsrike telefoner som iOS-brukerne, til og med med større skjermer?

Men her peker nok Rokling på en vesentlig forklaring: Android er ikke bare prestisjemodeller fra Samsung, HTC og LG.

Det er i langt større grad billige telefoner med svakere spesifikasjoner, som selges i markeder med svakere kjøpekraft, til brukere som primært ringer og tekster.

Ta ikke dette personlig der du surfer i vei på din Samsung Galaxy S4; vi snakker om en global trend med store lokale variasjoner, og der vår avanserte bruk i land med spesielt høy nettpenetrasjon og blomstrende økonomi nok er mindre representativ enn vi lett innbiller oss.

Utviklere av nye applikasjoner, innhold og andre digitale produkter ser likevel ikke bare på hvilken plattform som har den største brukermassen. De ser på hvem som faktisk bruker produktene, og hvem som er villige til å betale for dem

I et slikt perspektiv er nok styrkeforholdet mellom Android og iOS ikke fullt så skjevt som brukertallene gir inntrykk av, og Apples forretningsmodell enda mer attraktiv enn markedandelen tilsier.

JULEHANDLET MER: iOS har bare drøyt 14 prosent av smarttelefonmarkedet, men brukerne sto likevel for en fem ganger mer større andel av den totale nettbaserte julehandelen enn Android-brukene. Foto: Scanpix
JULEHANDLET MER: iOS har bare drøyt 14 prosent av smarttelefonmarkedet, men brukerne sto likevel for en fem ganger mer større andel av den totale nettbaserte julehandelen enn Android-brukene. Foto: Scanpix Vis mer