I KONFLIKT: TV 2-sjef Alf Hildrum er i stillingskrig med Canal Digital. Mens Canal Digital sier de fortsatt tror på en løsning, sier TV 2 at det ikke lenger pågår forhandlinger. Foto: ERLING HÆGELAND/Dagbladet
I KONFLIKT: TV 2-sjef Alf Hildrum er i stillingskrig med Canal Digital. Mens Canal Digital sier de fortsatt tror på en løsning, sier TV 2 at det ikke lenger pågår forhandlinger. Foto: ERLING HÆGELAND/DagbladetVis mer

- Bruker unorske virkemidler

Både penger og makt står på spill i den knallharde konflikten mellom TV 2 og Canal Digital.

- Det brukes virkemidler som er uvanlige i norsk sammenheng, og de er sterkere enn vi kunne forestilt oss. Det er ekstremt å ta sitt kundeforhold ute i massemedia, sier direktør i mediebyrået Aegis, Jarle Thalberg.

Han snakker om den stadig mer tilspissete konflikten mellom TV2 og Canal Digital.

23. november går fristen ut for TV 2-kanalene TV 2 Sport, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Bliss og TV 2 Filmkanalen, etter at TV 2 sa opp avtalen tidligere denne måneden. Tidligere i år forsvant også TV 2 Zebra borte fra tilbudet til Canal Digitals kabel-tv-kunder.

Begge parter sier at de kjemper for en best mulig løsning for sine seere, men interne forhandlinger er nå byttet ut med offentlig skittentøyvask.

- Alle taper I helga kjørte TV 2 en reklamekampanje hvor de forklarte seerne sine hvordan de kunne bytte distributør fra Canal Digital til andre aktører. Overfor nettstedet Kampanje, har Canal Digital på sin side anklaget TV 2 for å «være på røvertokt», «utøve press» og «forvirre seerne».

- I utgangspunktet skal de være samarbeidspartnere, men slik det er nå taper alle på det, både TV2, Canal Digital og seerne, sier Thalberg, og legger til:

- Det er en veldig spesiell ordbruk, og det viser hvor viktig denne krigen er. Det står om store verdier for begge parter, men det er også en kamp om stor makt. Det handler om hvordan framtidens TV-marked skal være. Distributøren er under enormt press, fordi de ikke eier noe innhold, og er under press fra andre aktører som Netflix.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skylder på TV 2 Bakgrunnen for konflikten er at selskapene ikke har klart å bli enige om prisen som skal betales for å distribuere TV 2 i Canal Digitals kabel-nett. Canal Digital gjorde så alle TV 2-kanaler, bortsett fra hovedkanalen, til en del av det valgfrie kanaltilbudet.

- Det at debatten har fått den formen, kan du tilskrive informasjonsstrategien til TV 2. Den er veldig unorsk, og vi stusser over at de går fram på denne måten, sier direktør Haakon Li Dragland i Canal Digital til Dagbladet.

- Har ikke dere også et ansvar?

- Vi har bare svart på TV 2s utspill. Vi tåler en del, men at et stort mediehus operer på den måten, det bør skremme noen og en hver, advarer Dragland, som forteller at de har fått mange forespørsler fra bekymrede kunder som reagerer på TV 2s framgangsmåte.

- Må reagere TV 2-sjef Alf Hildrum henviser til kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy.

- Det er mulig at denne saken er unorsk, men vi driver et mediehus der noe av det viktigste for oss er å komme ut med våre kanaler til norske husstander. Canal Digital har opptrådd på en måte vi er nødt til å reagerer på, og vi er overrasket over at de forteller om angivelige forhandlinger, uten at de eksisterer. Vi forholder oss til at kanalene tas av 23. november, sier Indrøy.

- Ser du det problematiske i denne krangelen?

- Vi har ikke noe glede av en skittentøyvask, men etter vi informerte om mulighetene for bytte av distributør har sms-tjenesten fått 20 000 henvendelser, og 31 000 har besøkt nettsiden. Det tyder på at Canal Digitals kunder har et voldsomt behov for hjelp, sier Indrøy.

UNDRENDE: - Vi har bare svart på TV 2s utspill. Vi tåler en del, men at et stort mediehus operer på den måten, det bør skremme noen og en hver, sier direktør Håkon Li Dragland i Canal Digital. Foto: Jacques Hvistendahl
UNDRENDE: - Vi har bare svart på TV 2s utspill. Vi tåler en del, men at et stort mediehus operer på den måten, det bør skremme noen og en hver, sier direktør Håkon Li Dragland i Canal Digital. Foto: Jacques Hvistendahl Vis mer