Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Brukeren i sentrum!

I DAGBLADET

4. november bruker professor Rolf Rønning sterkt politisk retorikk i sitt forsvar for et offentlig monopol på omsorgstjenester. Sammenlikning av ulike aktører handler om å sikre best mulig kvalitet for de ressursene vi har til rådighet i omsorgssektoren. Asplan analyse har studert to privatdrevne sykehjem i Trondheim kommune, og konkluderer med at både de ansatte og brukerne opplever et bedre kvalitativt tilbud enn ved de kommunalt drevne sykehjemmene. Dette står i skarp kontrast til Rønnings påstander om den «avhumaniserte omsorgen» som utføres av private aktører.

I BYDELEN

Nordstrand kan brukerne velge om hjemmehjelpen skal komme fra kommunen eller fra et privat firma. To sykepleiere har etablert en hjemmetjeneste under vignetten «en hjemmetjeneste til å bli glad i». Dersom du velger Kirkens Bymisjon, har du trygghet for at de samme personene kommer hjem til deg hver gang. Hvis man ikke ønsker å velge, vil bydelen sikre at du får tjenester av egne ansatte. Slik er nettopp brukernes opplevelse av god omsorg styrende for utformingen av tilbudet.

En evaluering viser at over 70 % av brukerne ser på muligheten til å velge som positiv, mens bare 7 % ser dette som negativt. Blant dem som har valgt andre tilbydere enn kommunen, mener hele 80 % at hjemmehjelpstjenesten har blitt bedre.

Tallenes tale er tydelig. Brukerne opplever et mangfold av tilbud som positivt, også på omsorgsektoren. Gjennom brukervalg flytter vi makt fra kommunen til brukerne. Dersom vi virkelig vil sette brukeren i sentrum, må vi både sikre god ressursbruk og valgfrihet i pleie- og omsorgstjenestene.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media