NY FUNKSJON: Brukerne på Twitter reagerer på at favorittmarkering nå har blitt gjort om til noe som ligner på Facebooks liker-funksjon. Foto: NTB Scanpix
NY FUNKSJON: Brukerne på Twitter reagerer på at favorittmarkering nå har blitt gjort om til noe som ligner på Facebooks liker-funksjon. Foto: NTB ScanpixVis mer

Brukerne raser mot Twitters nye funksjon

- Forstår at brukerne reagerer, sier ekspert.

(Dagbladet): I går avduket mikrobloggnettstedet Twitter sin nye funksjon.

Tidligere kunne man favorittmarkere andres utsagt på nettstedet, men funksjonen er nå erstatta av en hjerteknapp.

Mange mener den er lik Facebooks «liker»-funksjon.


Dette skaper storm blant brukerne på Twitter. Ekspert i sosiale medier ved NTNU forstår raseriet.

Omdøpt På sin offisielle blogg skriver Twitter at «favorittmarker» nå er omdøpt til «liker», og at stjernesymbolet er blitt erstatta av et hjertesymbol.

De argumenterer for at stjernesymbolet er forvirrende for nykommere, og at det er enklere å trykke «liker» på noe enn å favorittmarkere.

Dette har ikke gått brukerne hus forbi. Og de er sure på oppdateringa.


- Vi er den dummeste jævla rasen på planeten, skriver brukeren @drewmagary med et skjermdump fra Twitters blogg vedlagt. 1800 har valgt å retweete beskjeden.

Brukerne @choire og @timothypmurphy skriver rett og slett bare «Faen ta Twitter» med bakgrunn i oppdateringa.

Andre mener i hovedsak at problemet er at det å like noe og det å favorittmarkere har to forskjellige hensikter, og mener dette kommer til å forandre måten de bruker funksjonen på.

- Forstår brukerne Forsker og ekspert i sosiale medier, Berit Skog, jobber ved NTNU.


Hun har forsket mye på barn og unges vaner med sosiale medier, og tror hun vet hvorfor brukerne på Twitter reagerer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg kan godt forstå at brukerne reagerer. Twitter har vært en mer seriøs arena, med seriøse debatter og brukere fra det profesjonelle liv. Tegn som smilefjes og hjerter blir oppfatta som barnslig, mener hun.

Skog tror dette er Twitters måte å få yngre bruker inn til å opprette profil, men tror ikke de eldre og erfarne tvitrerne forsvinner av den grunn.


- Det er alltid reaksjoner når noe forandres i sosiale medier. Det dabber av etterhvert, og brukerne blir vandt med endringene. Dette gjør det nok enklere for nye brukere, som for eksempel bruker Facebook ofte, å identifisere seg med Twitter, mener hun.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram