Vanessa Rudjord og Synnøve Skarbø

Brukte 13 minutter på umerket egenreklame

Siste episode av podkasten «Synnøve og Vanessa» er nå fjernet. Her brukte Synnøve Skarbø og Vanessa Rudjord 13 minutter på egenreklame for sin nystartede klinikk, uten at det var merket som reklame. Tirsdag trakk de seg fra klinikken.

ÅPNER KLINIKK: Synnøve Skarbø, Pia Tjelta og Vanessa Rudjord skal ikke lenger åpne skjønnhetsklinikk sammen. Etter at prosjektet ble offentliggjort har de møtt sterk kritikk. Foto: Pressebilde Nomi Oslo / Julie Pike
ÅPNER KLINIKK: Synnøve Skarbø, Pia Tjelta og Vanessa Rudjord skal ikke lenger åpne skjønnhetsklinikk sammen. Etter at prosjektet ble offentliggjort har de møtt sterk kritikk. Foto: Pressebilde Nomi Oslo / Julie Pike Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Torsdag i forrige uke annonserte kjendisvenninnene Pia Tjelta, Synnøve Skarbø og Vanessa Rudjord at de skulle åpne klinikken Nomi Oslo sammen.

Etter massiv kritikk for å blant annet blande inn begrepet «kvinnehelse» i markedsføringen av klinikken, trakk trioen Tjelta, Skarbø og Rudjord seg fra klinikken tirsdag kveld.

Men da de lanserte klinikken sist torsdag, valgte Rudjord og Skarbø å dele nyheten om den nye virksomheten i sin egen, ukentlige podkast «Synnøve og Vanessa».

Reklamerer i 13 minutter

I de 13 første minuttene av episoden, kalt «#secretproject», forteller venninnene om ideen bak den nye klinikken, hvordan samarbeidet med legen Karim Sayed ble til, samt hvilke behandlinger klinikken vil tilby.

Dette helt uten å opplyse om at det er reklame, verken i beskrivelsen av episoden eller underveis i episoden.

Dagbladet har i to dager rettet gjentatte henvendelser både til Synnøve Skarbø, Vanessa Rudjord og deres pressekontakt Tara Lie Hagen med spørsmål om hva de tenker om egenreklamen i siste podkast-episode.

Ingen av dem har svart på Dagbladets spørsmål, men de er alle gjort kjent med kritikken som framkommer i denne artikkelen.

Rudjord og Skarbø er forelagt uttalelsene som framkommer i denne artikkelen, om mulig brudd på markedsføringsloven, og Forbrukertilsynets rettledning om at reklame i podkaster skal merkes tydelig.

Tirsdag kveld ble det kjent at damene trekker siste episode av podkasten «Synnøve og Vanessa». Episoden er ikke lenger å finne på noen av plattformene for podkaster: verken PodMe, Spotify eller podkast-appen på iPhone.

Om dette er fordi duoen bak appen er gjort kjent med de mulige bruddene på markedsføringsloven, vites ikke. Heller ikke tirsdag har noen av kontaktpersonene for podkasten besvart Dagbladets henvendelser.

Den siste episoden som nå ligger ute av den ukentlige podkasten, som kommer ut hver torsdag, er fra 8. september.

Klar lov

Omtalen av klinikken Nomi Oslo i den nå fjernede episoden, avsluttes med å fortelle hvor man kan finne mer informasjon om klinikken og bestille time.

- Gå gjerne inn på Nomioslo.no og sjekk hva vi har fått til. Vær så god!, avslutter Skarbø bolken, før de går over til å snakke om noe annet, bare avbrutt av podkastens jingle.

Den nesten timelange episoden avsluttes med at Rudjord og Skarbø forteller at de venter at nettet bryter sammen når klinikken skal åpne for timebestilling.

Også podkaster må følge markedsføringsloven, understreker Liv Charlotte Oppegaard, senioradvokat i Codex Advokat Oslo AS. All markedsføring skal presenteres som det det er: nemlig reklame.

- Dette gjelder også i podkaster. Markedsføring, eller reklame, er alt som kan bidra til å fremme salg av produkter eller tjeneste, sier hun til Dagbladet etter å ha hørt gjennom klinikk-omtalen i podkasten

Må merkes

Også omtale av egne produkter må merkes som reklame.

- Også ved reklame for egen virksomhet må man følge retningslinjene. Det innebærer blant annet at man skal gjøre lytterne tydelig oppmerksom på at podkasten inneholder reklame, og hva man reklamerer for. Dette må framkomme tydelig før reklamen starter, i dette tilfelle altså helt i starten av podkasten, sier Oppegaard.

Forbrukertilsynet presiserer overfor Dagbladet at de ikke har tatt konkret stilling til innholdet i podkasten til «Synnøve og Vanessa», men de uttaler seg på generelt grunnlag.

De er likevel helt klare: Alle skal kunne vite at det er reklame i podkasten, før de hører reklamen.

- Dette gjelder uavhengig av om det er faste lyttere eller om de tilfeldigvis hører innholdet som legges ut. Det må også framgå hvem det reklameres for, jf. e-handelsloven § 9 første ledd, første punktum, sier Marit Evensen, seksjonssjef for tilsynsavdelingen, Forbrukertilsynet.

Skal være tydelig

- Hva med når det er reklame for egen virksomhet, er det da greit ikke å gjøre klart at dette er reklame?

- Nei. Av markedsføringsloven § 3 framgår det at markedsføring skal utformes og presenteres slik at det tydelig framstår som markedsføring. Dette innebærer at markedsføringen skal være lett å gjenkjenne og identifisere for den som lytter til podkasten, svarer Evensen.

Hun understreker at man bør bruke tydelige ord eller virkemidler for å gjøre lytteren oppmerksom på at det nå kommer reklame, eller at podkasten inneholder reklame.

På spørsmål om den umerket egenreklame i podkast er brudd på markedsføringsloven, svarer hun slik:

- Dersom vi konkluderer med at reklamen ikke er merket godt nok, vil dette være et brudd på markedsføringsloven, sier Evensen.

- Egenreklame

Ved brudd på markedsføringsloven, kan Forbrukertilsynet fatte vedtak om forbud, påbud, tvangsmulkt og i visse tilfeller overtredelsesgebyr.

Forbrukertilsynets nettsider har de en egen veileder for reklame i podkast, hvor de gjør klart at all markedsføring skal merkes tydelig.

Under eksempler for hva som er reklame, nevnes dette punktet:

«Du driver din egen næringsvirksomhet, og snakker om egenreklame. Dette kan for eksempel være at du i podkasten snakker om egen kleskolleksjon eller nettbutikk, og det du snakker om i podkasten er med på å fremme salg av varer eller tjenester som du har en interesse i. Dette gjelder uansett om du driver næringsvirksomheten alene eller om du gjør det i samarbeid med andre».

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer