Brukte 2,6 millioner på armageddon i skjærgården

Både internasjonale eksperter og norske supernerder har vært i sving for å lage spesialeffektene i den nye filmen «Mennesker i solen».

FØR OG ETTER: Det digitale etterarbeidet på Mennesker i solen var en stor utfordring for norske Storm Studio. Her Jon Øigarden og Ingar Helge Gimle i en scene før og etter at studioet har lagt på sine effekter.
FØR OG ETTER: Det digitale etterarbeidet på Mennesker i solen var en stor utfordring for norske Storm Studio. Her Jon Øigarden og Ingar Helge Gimle i en scene før og etter at studioet har lagt på sine effekter.Vis mer

Den bekmørke komedien, som hadde førpremiere i går, er basert på et teaterstykke av Jonas Gardell og tolker dommedagsvisjonene i Bibelens aller siste kapittel helt bokstavelig.

Her regner det blod og meteoritter fra himmelen mens jorden revner, havet koker, fisker dør, og landet invaderes av enorme svermer gresshopper.

For at det skulle bli troverdig, har regissør Per Olav Sørensen blåst av nærmere 15 prosent av filmens totalbudsjett på visuelle effekter og spesialeffekter. Det er uvanlig i norsk sammenheng.

- Det har vært to store utfordringer med denne filmen. Det ene er å lage en komedie med så brutal humor. Det andre har vært å gjøre effektene troverdig. At publikum faktisk tror på det se ser, sier noe om hvor langt vi har kommet på dette feltet, sier Sørensen.

• Les anmeldelse av filmen her.

Norskprodusert En del av effektene, slik som blodregnet, ble skapt fysisk på filmsettet av den svenske spesialeffektguruen Johan Harnesk, som i ettertid er hentet til Hollywood. Der jobber han nå tett med den Oscar-vinnende regissøren David Fincher på den amerikanske remaken av «Menn som hater kvinner».

De datagenererte effektene ble imidlertid laget av det norske selskapet Storm Studio.

Det ble opprinnelig startet for å lage animasjonsserien «To trøtte typer» og filmen «Slipp Jimmy fri», begge basert på Christopher Nielsens tegneserier, og har senere jobbet med blant annet «Max Manus» og «Trolljegeren».

Inspirert av «Ringenes herre» - Ofte er jobben vår å lage usynlige effekter. Det kan være å forandre en himmel, legge til noe som er så naturlig at ingen tenker over det eller rett og slett pensle bort en lydmann. Det morsomme med «Mennesker i solen» var å lage effekter som faktisk driver historien videre, sier Morten Moen i Storm Studios.

Brukte 2,6 millioner på armageddon i skjærgården

Til gresshoppesvermen skrev studioet et eget såkalt «crowd system», som gjør at alle de 10 000 animerte insektene foretar unike bevegelser og reagerer i forhold til hverandre.

- Dette er samme type system som ble brukt til å skape orkehæren i «Ringenes herre», sier Moen, som jobbet som såkalt «visual effects supervisor» på filmen.

Latterlig En av hovedrollene i «Mennesker i solen» spilles av Ane Dahl Torp. Hun beskriver det som «veldig komisk» å spille mot omgivelser som først i etterkant legges på filmbildet.

- Det er jo ganske latterlig å se på, når Ingar Helge Gimle og Jon Øigarden ligger på bakken og brøler, fordi jorden liksom har revnet mellom dem, sier hun.

- Men det fine var at vi på forhånd fikk se bilder av hvordan effektene skulle bli. Dermed ble det enklere å leve seg inn i det. Å bare spille mot grønne bakgrunner blir fort litt diffust.

GRESSHOPPER: Effektstudioet skrev et eget såkalt crowd system for å få ti tusen digitale gresshopper til å bevege seg unikt. På bildet ses Ane Dahl Torp og Kjersti Holmen.
GRESSHOPPER: Effektstudioet skrev et eget såkalt crowd system for å få ti tusen digitale gresshopper til å bevege seg unikt. På bildet ses Ane Dahl Torp og Kjersti Holmen. Vis mer