MÅTTE KRYPE TIL KORSET: Den engelske møblekjeden Habitat pådro seg Twitterbrukernes vrede etter å ha brukt emneord som #mousavi og #iran i tilknytning til reklamebudskap på nettsamfunnet.
MÅTTE KRYPE TIL KORSET: Den engelske møblekjeden Habitat pådro seg Twitterbrukernes vrede etter å ha brukt emneord som #mousavi og #iran i tilknytning til reklamebudskap på nettsamfunnet.Vis mer

Brukte Iran for å selge møbler på Twitter

- Unnskyld, sier Habitat etter brukerstorm.

||| (Dagbladet.no): Feil eller upassende bruk av Twitter omtale ofte som en «twitterfail» i nettsamfunntes spesielle sjargong. Den engelske møblekjeden Habitat har lagt inn en sterk søknad om årets twitterfail etter at selskapet pådro seg Twittersamfunnets vrede ved å bruke emneord som #mousavi og #iran for å skaffe ekstra oppmerskomhet til sine uinviterte reklamebudskap.

Resultatet var at alle som søkte på Mousavi eller Iran på Twitter fikk opp møbelkjedens reklamemeldinger.

En av meldingene lød slik: HabitatUK: #MOUSAVI Join the database for free to win a £1,000 gift card.

I sannhet et lærestykke i uklok bruk av sosiale medier. Spam er generelt like lite populært på Twitter som alle andre steder, men da en representant for møbelkjeden la ut meldinger med emneord (også kjent som hashtags) som spekulerte åpenlyst i Twitterbrukernes engasjement for situasjonen i Iran, smalt det, ifølge BBC.

En storm av protester fra Twitterbrukere førte til at meldingen ble fjernet, og Habitat har nå offisielt beklaget hendelsen. I svaret antydes det at det kan ha vært en ekstern samarbeidpartner, muligens et reklamebyrå,  som sto bak de provoserende meldingene:

- Vi beklager på det sterkeste til alle brukere som reagerte på forrige ukes aktivitet på Twitter. De ti mest populære emnene på Twitter  ble limt inn som emneord uten at noen sjekket med oss og tilsynelatende uten at det ble verifisert hva emneordene refererte til. Dette var absolutt ikke autorisert av Habitat. Vi ble sjokkert da vi oppdaget hva som hadde skjedd, og er svært lei oss for provokasjonen dette har skapt, heter det i meldingen fra selskapet.

I sin siste Twittermelding presiserer Habitat UK nå at det ikke var et reklamebryå som la inn de provoserende emneordene.
Hvem som sto bak, sier selskapet imidlertid ikke noe om.