Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Brukte millionbeløp på annonser

Bama ville begrense skaden i forkant av NRK-dokumentar i kveld.

(Dagbladet.no): I kveldens Brennpunkt på NRK settes det et kritisk søkelys på bananindustrien. Bama er én av aktørene som må tåle kritisk omtale.

I forkant av programmet har konsernet rykket inn tosiders annonser i Aftenposten, VG, Adresseavisen, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Fædrelandsvennen der de gir sin versjon av sakskomplekset.

- Vi ville vise at saken har flere sider enn det som kommer fram i programmet. Inntrykket mange vil sitte igjen med er blir kanskje at det er langt mellom det vår Bend It-kampanje signaliserer og det som er virkeligheten der ute, sier konserndirektør Øyvind Briså til Dagbladet.no.

Brukte e-post

Tonen i annonsene er relativt ydmyk, og Bama oppfordrer også folk til å se programmet. Her kommer det fram at arbeiderne ikke får lov til å fagorganisere seg, at de utsettes for helserisiko og at det også forekommer barnearbeid.

Bananleverandøren hevder de nå kommer til å gjennomgå alle avtalene med plantasjene de kjøper fra.

- Et program som videreformilder dårlige leveforhold vil gjøre inntrykk på folk, det gjorde i hvert fall veldig inntrykk på oss. NRK viser et bilde av virkeligheten, og det lyver ikke - selv om jeg ikke har sett så dårlige forhold selv, sier Briså.

I annonsen siteres også Alistair Smith fra organisasjonen Banana-Link på at Bama spiller en nøkkelrolle når det gjelder å påvirke bananprodusentene i riktig retning.

LEGGER SEG FLATE: Tonen i Bama-annonsen som i dag trykkes i blant annet Aftenposten og VG er svært ydmyk. FAKSIMILE
LEGGER SEG FLATE: Tonen i Bama-annonsen som i dag trykkes i blant annet Aftenposten og VG er svært ydmyk. FAKSIMILE Vis mer

Smith sier til Dagbladet.no at han ikke visste at han skulle bli brukt i en annonsekampanje.

- Jeg står forsåvidt for dette, som jeg har skrevet i en mail til dem. Men samtidig vil jeg påpeke at Bama ikke har vært veldig modige. De har visst om dette i flere år, og kunne satt mer press på leverandørene sine. Jeg tror Bama fikk panikk da de så dokumentaren, og at de fryktet at den ville ødelegge for forretningen deres, sier han.

Ikke uvanlig press

Brennpunkt-redaktør Arne O. Holm sier annonsene kom overraskende på ham.

- Jeg var ikke klar over det før jeg satte meg ned med pipa og kaffekoppen i morges. Dette er noe vi må finne oss i, samtidig som jeg syns annonsene er et godt bilde på forskjellen mellom fattig og rik - som også programmet handler om. Bama er en mektig aktør, som også har muskler til å kjøpe seg redaksjonell plass, sier Holm til Dagbladet.no.

Redaktøren sier det er første gang de har blitt møtt med annonser av denne størrelsen.

- I og for seg er det greit at debatten tas i det offentlige rom, og at også det presset vi utsettes for i forkant av hvert eneste program kommer fram i lyset. Vi pleier - i motsetning til visse andre - ikke å slå oss på brystet med den motstanden vi møter. Det kan du tolke som du vil, sier Brennpunkt-redaktøren.

- Vellykket

Brukte millionbeløp på annonser

Det er reklamebyrået Alle gutta som står bak annonsekampanjen, som trolig har kostet Bama millionbeløp. Vanlig pris for en tosiders annonse i VG er 450 000 kroner, mens Aftenposten antyder en ordinær pris på 221 000 kroner. I tillegg kommer utgiftene til «de fire store», og til reklamebyrået.

Per Edgar Kokkvold, generalsekretær i Presseforbundet, kan ikke huske å ha sett noe liknende.

- Mange ganger har man forsøkt å komme kritiske reportasjer eller dokumentarer i møte ved å komme med saftige angrep på mediet eller journalisten. Her har man gjort noe som er vesentlig fiksere. Det er rett og slett svært dyktig gjort, sier Kokkvold til Dagbladet.no.

Han mener Bama er i sin fulle rett, og tror slike annonser blir mer vanlig om ikke mediene blir enda flinkere til å ta retten til samtidig imøtegåelse på alvor.

- I stedet for å gå i strupen på «Brennpunkt», sier man at en kritisk dokumentar ikke handler om å vise alle nyanser. Det er en intelligent måte å forsvare sine handlinger, eller mangel på handlinger, på.

Han mener det ville vært helt meningsløst om VG eller Aftenposten skulle forsøkt å stoppe annonsene - selv om det bare er ressurssterke selskaper som har råd til å kjøpe seg annonser av denne typen.

- Hensikten til Bama er likevel klar nok: Å få konsumentene til å fortsette å kjøpe bananer. Det tror jeg at de klarer, sier Kokkvold.

OVERRASKET: Brennpunkt-redaktør Arne O. Holm visste ikke om annonsene før han så dem i dagens aviser.
DYKTIG GJORT: Per Edgar Kokkvold mener de som har laget annonsen har gjort en meget god jobb.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling