Brukte nettsted drevet av pedofil som kilde

Romerikes Blad beklager.

(Dagbladet.no): Sist torsdag omtalte Romerikes Blad en straffesak mot en 55-åring som står tiltalt for misbruk av flere barn.

Vedlagt artikkelen hadde avisen også trykket en faktaboks om pedofili. Det oppsiktsvekkende var et av nettstedene avisen oppga som kilde til teksten i faktaboksen - et nettsted drevet av en selverklært pedofil.

Forfatteren er en 46 år gammel mann fra Oslo, som ønsker å informere om og avdekke det han mener er myter om pedofili.

Selv mener han kjærlighet og seksuell omgang mellom voksne og barn kan være naturlig.

- Vi burde ikke ha presentert opplysningen om dette nettstedet i faktaboksen. Det er helt klart uheldig, sier nyhetsleder Markus Moe i Romerikes Blad til Journalisten.no.


Det har kommet mange reaksjoner mot avisa som følge av kildebruken.

- Reaksjonen er et innspill som helt klart har noe for seg. Det er en nyttig påminnelse om at vi må være varsomme med informasjon fra nettet og bruk derfra, og at vi må forholde oss kildekritisk til all informasjon vi finner, sier Moe til Journalisten.