Brukte tre dager der iTunes brukte tre år

MySpace viser vei for gratis musikk.

(Dagbladet.no): iTunes brukte nesten tre år på å selge en milliard sanger. Den nye musikktjenesten til MySpace, MySpace Music, brukte noe få dager på å streame like mange.

Det er selvsagt enklere å få fart i distribusjonen av gratis musikk enn musikk som koster 8 kroner per låt. Streaming har også lavere terskel for mange enn nedlasting.

Det er likevel oppsiktsvekkende at MySpace passerte en milliard streamede låter etter bare noen dager, slik TechCrunch rapporterer i dag.

Den foreløpige suksessen til MySpace Music er gledelig nytt for alle oss som tror at framtida til musikken (og til musikkindustrien) ligger i å tenke helt nytt, og å se langt forbi stykksalg av relativt dyre enkelteksemplarer.

HAR DU TESTET MySpace Music? Hvis ikke, anbefaler jeg deg å gjøre det. Enten du vil høre det nye Oasis-albumet i sin helhet, eller St. Thomas-boksen er tingen for deg: Her finner du det meste.

Tjenesten er ikke perfekt, og det er slett ikke sikkert at det er streamingtjenester som er det eneste saliggjørende. For noen av oss blir dessuten treaming i relativt dårlig mp3-kvalitet for dårlig rent lydmessig.


Men med sin kombinasjon av gratis musikk, musikkinformasjon, nyheter og sosiale verktøy bygget rundt personlige spillelister og andre former for deling av brukernes musikkinteresse, har tjenesten etter min vurdering enormt potensiale.

KANSKJE ser vi her det første eksempelet på en forretningsmodell som kan konkurrere reelt både med iTunes og andre nettbutikker, og med det formidable tilbudet av gratis musikk via fildelingstjenester.

GRATIS: I løpet av noen få dager har MySpace Music streamet mer enn en milliard gratis sanger, med de store plateselskapene som medeiere. Tjenesten er annonsefinansiert. Foto: SCANPIX
GRATIS: I løpet av noen få dager har MySpace Music streamet mer enn en milliard gratis sanger, med de store plateselskapene som medeiere. Tjenesten er annonsefinansiert. Foto: SCANPIX Vis mer

MySpace Music er et skoleeksempel på det Wired-redaktør Chris Anderson snakker om når han sier at den nye nettøkonomien langt på vei vil måtte basere seg på at produktet til sluttbrukeren blir gratis.

EKSTRA GLEDELIG er det at MySpace er delvis eid av de fire store, internajonale plateselskapene. Som Dagbladet.no har omtalt tidligere, er dette første gang platebransjen stiller seg mer eller mindre helthjertet bak en slik gratis, annonsestøttet musikktjeneste. Sony BMG, Universal, Warner og EMI eier ca. 40 prosent av tjenesten, og får del både del i verdiveksten og i annonseinntektene.

Det kan vise seg å være en ekstremt god investering, og en viktig skolering for en industri som så langt har hatt vondt for å tro at gratis kan være bra for musikken og musikkindustrien.

Brukte tre dager der iTunes brukte tre år