Anmeldelse: «Holiday»

Brutal sex med vulgære dansker

Forstyrrende scener fra en sydenferie.

FERIE MED BISMAK: Prisen for luksusliv i gangstermiljø er høy for danske Sascha. Video: Breaking Glass Pictures Vis mer

FILM: Den svenske regissøren Isabella Eklöfs debutfilm «Holiday» inneholder en voldtektsscene som er så ubehagelig at man må spørre seg hva hun er ute etter å oppnå, kikkertendenser hos publikum, eller en nødvendig beskrivelse av brutaliteten i et spesielt miljø? Sascha, den voldtatte, er nemlig ikke noe entydig offer i denne filmen.

Narkoluksus

«Holiday» er en dansk film om lysskye dansker i fri utfoldelse i en tyrkisk ferieby. Sascha (Victoria Carmen Sonne) er den nye, unge kjæresten til en dansk narkobaron, Michael (Lay Ide), som holder hoff i en luksuriøs villa med havutsikt, rikelig med boblevann, grillet hummer og kokain. Allerede ved ankomsten blir Sascha innført i de uskrevne reglene, i form av en brutal ørefik fra sjåføren som henter henne. Her rår makta. Luksusen har en høy pris.

«Holiday»

4 1 6

Drama

Regi:

Isabella Eklöf

Skuespillere:

Victoria Carmen Sonne, Lay Ide, Thijs Römer

Premieredato:

12. april 2019

Aldersgrense:

18 år

Orginaltittel:

«Holiday»

«Interessant, men forstyrrende»
Se alle anmeldelser

Vukgært

Miljøet er omtrent like avkledd, vulgært og usjarmerende som en gjennomsnitts seanse på Paradise Hotel. Sascha dumper borti en hollandsk seiler, Thomas (Thijs Römer), en frittflygende hippieaktig kontrast til narkohierarkiet. Å prøve å balansere disse to verdisettene har sin pris, isen klirrer flere steder enn i drinkene når trekanten Sascha, Michael og Thomas møtes.

Underkastelse

Men det er Sascha som først må betale, i den før omtalte voldtektsscenen i en lang tagning på et hardt marmorgolv. I Michaels verden er det han som er konge; hans hoffdamer/elskerinner har bare én jobb å gjøre – å underkaste seg. Det er prisen for en livsstil som forutsetter et gangstermiljø. Take it or leave it!

Usannsynlig

Så hva gjør en pen bikinipike som knapt har andre ressurser eller attributter enn en ung kropp? Det er for lettvint å se henne som et offer; hun har tross alt valget mellom diamantøreringer og ørefiker på den ene siden og flukt på den andre.

Isabella Eklöf, som var medforfatter på kritikerroste «Grensen», gjør det ikke lett for oss. Slutten av filmen kan diskuteres fra flere forskjellige perspektiver, også feministiske. Psykologien i Saschas karakter kan virke usannsynlig, men det gjør også «Holiday» til en interessant – om enn forstyrrende – debutfilm.

.