Brutalt møte

Jazkamer fusjonerer sin elektroniske støy med norsk ekstrem-metal.

CD: Støyimprovisatører i parløp med ekstrem-metallere? Det høres høyt ut, det høres brutalt ut og etter å hørt «Metal Music Machine», så høres det ganske fornuftig ut også. Norske bråkebøtter må gjerne samarbeide mer. For Jazkamers Lasse Marhaug og John Hegre har hentet inn en vegg av hjelp fra blant annet Enslaved og Manngard for å nærme seg metalsjangeren. Det resulterer i så mangt. Grunnideen er thrash, death, monotoni, repetisjon, aggresjon, drønnende elektronika og feedback. Videre er det tydelig at Hegre/Marhaug klarer å ha to tanker i hodet på én gang. For det naturlige valget er å legge til rette for en musikalsk kamp for livet mellom metalelementene og den elektriske støyen, noe gutta også gjør. Men like ofte lar Jazkamer med venner de to sjangerne spille på lag og sammen bryte lydmuren. «Friends Of Satan» er metalstøyens svar på Henry Fords samlebåndsdrømmer (eventuelt mareritt). «The Worms Will Get In» tar tittelen musikalsk bokstavelig, der gitarene sakte, drønnende og nådeløst borer seg inn i hodet ditt. «Abomination» har metal i førersetet med skrikevokal og gitarsoloer før elektronikken leverer et intenst støyklimaks i tittelsporet «Metal Music Machine» . Avslutningen «Occult Glider» er mer lavmælt, men desto mer truende i sin pågående 12 minutters versjon av hva metal og elektronika kan gjøre sammen. Jazkamers siste forsøk lykkes fordi de to sjangerne tilfører hverandre nytt innhold. Metaltriksene gjør den overveldende støyen langt mer dynamisk, og dermed langt mer tilgjengelig. Samtidig leverer Marhaug og Hegre en sonisk brutalitet som metalgutta vanskelig hadde klart på egenhånd. Og det bør glede alle metalfans.Jazkamer viser at summen kan være større enn delene.