Bryner seg på opera

Knut Bry setter fokus på Den Norske Opera. Ballettkoreograf Kjersti Alveberg har lokket den kjente motefotografen til å debutere - som scenograf.

«Seks øyne - tre nye norske balletter» får premiere på Den Norske Opera lørdag. Knut Bry gjør scenografien til Kjersti Alvebergs ballett, «Babels barn», og skal i tillegg fotografere oppsetningen.

- En kjempeutfordring, for jeg er ingen scenograf og kan egentlig ikke dette, smiler Knut Bry.

- Men jeg elsker dans, og har kjent Kjersti Alveberg lenge, forklarer han.

I «Babels barn» tar Knut Bry og Kjersti Alveberg utgangspunkt i vår moderne verden med en flerkulturell informasjonsstrøm og satellitter som kretser i kø i himmelrommet. Over scenen på Operaen svever en stor luftballong der Brys bilder projiseres.

Silikonpudding

- Bildene måtte med, det var bestemt på forhånd. Ellers har jeg funnet fram til scenografien på min egen måte. Jeg må se det hele på scenen før jeg bestemmer meg for det endelige resultatet, sier han.

Knut Bry er stolt over den spesielle boden hvor danserne gjør entré.

- Verdens tøffeste «utedo» - innendørs!

Bry har ikke problemer med idétilfanget. Men ideene er ikke alltid like enkle å realisere. Luftballongen viste seg å bli et vanskelig kapittel.

- Jeg så først for meg et slør som skulle sveve i lufta mens bildene ble projisert. Deretter ville jeg ha en slags silikonpudding som hvilte tungt på scenegulvet. Men det var umulig å få til. Til slutt ble det en diger luftballong, som holdes svevende ved hjelp av en vifte.

Lite glamour

Verdensborgeren fra Hallingdal bor på hybel i Oslo innimellom alle oppdragene denne vinteren. Selv om han ennå ikke kaller seg scenograf, kan han smykke seg med mange andre yrkestitler:

Knut Bry har vært både kokk, modell og designer. Men først og fremst fotograf. Mote, reklame, portrett, reiseliv og mat. Fra basen i Paris reiser han verden rundt. Fremdeles like begeistret.

- Klarer ikke å si nei. Reiser når som helst og hvor som helst, bare ikke til forurensede storbyer, sier Bry - som er kjent for sin aversjon mot røyk.

- Reiseoppdragene er de viktigste for meg, understreker han.

Bry har jobbet for verdens største reiselivsmagasin, Condé Nast Traveller, siden 80-tallet. Kontrakten med det glossy bladet innebærer feite turer på kort varsel.

- I januar fotograferte jeg skimoter i Colorado da redaksjonen ringte og ba meg dra til Nevis i Karibia. Hadde bare pakket skiklær, men fikk kjøpt meg et par sandaler på flyplassen, ler han.

Samisk joik

Fotojobben på Den Norske Opera er mindre glamorøs. Ingen eksotiske locations, ingen supermodeller, ingen oppvartende fotoassistenter. Den slags bryr ikke Bry seg om.

- Det er en drøm å jobbe med dansere. De har alle bevegelser i kroppen. Modeller må ofte instrueres ned til minste fingertupp. Dessuten hadde jeg aldri fotografert et ballettprogram tidligere, sier han entusiastisk.

- Har Den Norske Operaen budsjetter som matcher dine honorarkrav?

- Jeg gjør da ikke dette for penger!

De andre to ballettene i «Seks øyne» er Indra Lorentzens samiske «Bärgiduvvon Bälgät» (Flettede stier) og Sølvi Edvardsens «Tabu». I den samiske balletten blir det joiking for første gang i Den Norske Operas historie.

Knut Bry
PARDANS: Knut Bry og Kjersti Alveberg samarbeider om den moderne balletten «Babels barn».