Bryter millionavtale med Microfon

Tono godkjente aldri brevet som ble sendt ut til 100 000 bedrifter. Nå bryter de avtalen etter Dagbladet.nos avsløringer.

(Dagbladet.no): Opphavsrettsorganisasjonen Tono bryter samarbeidet med telemarketing-selskapet Microfon.

Dette fordi brevet som ble sendt ut til 100 000 bedrifter aldri ble godkjent av Tono.

- Truende

- Marketingfirmaet Microfon AS har misbrukt Tonos navn og skadet vårt omdømme ved å henvende seg til TONOs kunder med et brev uten at innholdet er godkjent av Tono. Mange bedrifter og virksomheter har reagert på innholdet i et brev som de har mottatt angående musikk i sin virksomhet, skriver administrerende direktør Cato Strøm i Tono i en pressemelding.

I går skrev Dagbladet.no om Stein Morten Mortensen og selskapet Microfon, som håver inn 50 prosent av vederlaget for arbeidsplassmusikk første gangen bedriften betaler.

Men nå er det altså åpen konflikt mellom Tono og Microfon. - Brevet, som bærer Tonos logo og underskrift av Tonos markedssjef, er utformet av Microfon uten godkjennelse fra Tono og har på visse steder et innhold som Tono ikke kan stå inne for. Det er ikke Tonos politikk å kreve penger tilbake i tid fra nye kunder. Overfor kunder beklager vi de skarpe formuleringer som brevet har, skriver Strøm.

- Ville være lojal

- Det som slår meg mest, er den trusselen som kunder opplever i innledningen og midten av brevet. Det er ikke vår praksis å kreve inn vederlag for tidligere år, sier administrerende direktør Cato Strøm til Dagbladet.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

MISTER MILLIONOPPDRAG: Stein Morten Mortensen og Microfon får ikke lenger opptre på vegne av Tono.
MISTER MILLIONOPPDRAG: Stein Morten Mortensen og Microfon får ikke lenger opptre på vegne av Tono. Vis mer

Her heter det at kunder vil slippe å betale for tidligere år om man sender inn skjemaet innen fristen 31. desember 2005.

- Dette brevet har jo ligget ute på Microfons hjemmesider i flere uker, og er omtalt i flere medier. Hvorfor har dere ikke gjort noe tidligere?

- Når man har et avtaleforhold med noen, så prøver man å være lojal til det for ikke å ødelegge kampanjen. Men når det kommer reaksjoner fra kunder, som føler de har fått en trussel, må vi reagere. Vi har også tatt opp dette med Microfon tidligere, hevder Strøm.

- Tono er en stor organisasjon. Hvorfor kunne dere ikke kreve inn disse pengene selv?

- Kostnadene våre ville vært akkurat det samme. Når vi reiser rundt i landet og besøker kunder, så vil det også være en kostnad på 50 prosent av vederlaget. Vi er et monopol, og må behandle alle likt. Vi må ta kontakt med alle, ikke bare noen få, sier han.

- Ble godkjent

Stein Morten Mortensen i Microfon tilbakeviser påstandene.

- Vi mener å kunne dokumentere at budskapet i brevet er godkjent av markedsansvarlig i Tono. Det amnesti-budskapet har ligget uendret på våre nettsider i tre år nå. Vi ba også om skriftlige tilbakemeldinger hvis de ville endre på våre nettsider, sier Mortensen.

Han tror det var Dagbladet.nos oppslag i går som fikk Tono til å reagere.

- Først etter Dagbladet.nos - kanskje for Tonos del - kritiske oppslag, hevder de dette. Jeg tror nok noen i Tono reagerte på saken, sier han. 

Han vil nå ta kontakt med Tono for å høre om det er korrekt at de nå bryter samarbeidet. Ifølge Mortensen ble firmaet hans sist i slutten av november forespeilet en ny og litt annerledes kontrakt av administrerende direktør Cato Strøm.

- Det eneste Tono ba om, var at vi skulle ta bort ordet  «amnesti» fra brevet. Det gjorde vi også. Ikke på noe tidspunkt har Tono kommunisert at de ville ha endringer i brevet ut over dette.

Dagbladet.no har tidligere spurt markedssjef i Tono, Odd Gustu, om han stiller seg bak amnesti-tilbudet på Microfons hjemmesider:

- Tono har i utgangspunktet ikke som politikk å kreve nye kunder tilbake i tid.

Vi har ikke bedt Microfon om å trekke dette tilbake, men de kjenner vår linje, svarte han da.

Les også:

• Blir millionær med Tono

• Ikke rapporter til Tono nå

• Må man betale for å høre musikk på jobben?

FORNYER IKKE AVTALEN: Cato Strøm i Tono er ikke fornøyd med arbeidet til Microfon.