TAR SELVKRITIKK: - Jeg kunne kommunisert bedre og vært tydeligere da jeg tok stykket «Double Feature» av spilleplanen, men Nationaltheatret svikter ikke sitt samfunnsansvar, sier teatersjef Hanne Tømta, som har forholdt seg taus i over fire uker.
Foto: Anders Grønneberg
TAR SELVKRITIKK: - Jeg kunne kommunisert bedre og vært tydeligere da jeg tok stykket «Double Feature» av spilleplanen, men Nationaltheatret svikter ikke sitt samfunnsansvar, sier teatersjef Hanne Tømta, som har forholdt seg taus i over fire uker. Foto: Anders GrønnebergVis mer

Bryter tausheten: Nå forteller Hanne Tømta sin versjon

Ble bråk da Nationaltheatret-stykke ble tatt av plakaten.

Nationaltheatrets sjef Hanne Tømta har fått kritikk for ikke å ha svart på to åpne brev på nettstedet Scenekunst.

Nå tar hun bladet fra munnen og forteller i Dagbladet sin versjon av saken.

Tar selvkritikk

- Jeg tar selvkritikk for noe av kritikken mot meg. Det er det som går på måten teatret har kommuniserte med regissør Anders Paulin på før jeg valgte å ta stykket av sendeplanen halvveis i sendeplanen, sier Hanne Tømta.

Bakgrunnen for bråket er at regissør Anders Paulin reagerte på at teaterstykket han satte opp på Nationaltheatret, «Double Feature», ble tatt av plakaten etter halvspilt periode.

Ifølge Paulin skal Tømta og ledergruppa ha tatt denne beslutningen i stillhet, og uten dialog med noen i det kunstneriske teamet, selv om halve spilleperioden gjensto.

- Tar selvkritikk

Tømta mener det er viktig å skille mellom det som er av offentlig interesse og det som er interne avgjørelser.

Hun mener videre at saken er blåst ut av sine proporsjoner, og at dette overhodet ikke har noe å gjøre med det samfunnsansvaret Nationaltheatret har.

- Det er premisset for kritikken jeg ikke er enig i. Vi tar vårt samfunnsoppdrag og vi er åpne for ytringer, både behagelige og ubehagelige. Og jeg vil påstå at jeg er en ekstrem åpen teatersjef som tåler kritikk, sier hun.

- Skulle vært tydeligere

- Generelt vil jeg si at vi jevnlig tilpasser repertoaret med hensyn til det kunstneriske, personalressurser og publikum. Vi skulle ha kommunisert dette tydeligere overfor Paulin. Men det er mitt ansvar som teatersjef å foreta slike valg - det gjør jeg hele tiden, sier Tømta.

En annen som har reagert på teatersjef Hanne Tømtas totale taushet, er regissør, dramaturg og professor ved Teaterhøgskolen i Oslo, Kai Johnsen.

Forrige uke skrev han et åpent og krast brev på Scenekunst.no og ba Tømta komme på banen.

- Ikke å svare på Anders Paulins reflekterte brev, er det samme som å si at hun overhodet ikke tar ham og brevet på alvor, sa Johnsen til Dagbladet og påpeker at Paulin reiser en offentlig debatt.

- Handler om takt og tone

Det er ikke Hanne Tømta enig i.

- Jeg kjenner Kai Johnsen som et intelligent menneske og en dyktig regissør, men jeg er uenig med ham at jeg svikter mitt samfunnsoppdrag ved ikke å diskutere dette offentlig. Her må vi som arbeidsgiver og samarbeidspartner opptre ryddig over for involverte kunstnere og medarbeidere, sier Tømta.

Hun mener videre at det at Anders Paulin velger å ytre sin frustrasjon i et åpent brev på er noe han har full rett til - og at hun tar brevet på det største alvor.

- Men som leder av Nationaltheatret verken kan jeg eller ønsker jeg å gå i en offentlig diskusjon med Anders om årsakene til at «Double Features» spilleperiode ble forkortet. Dette handler om takt og tone, og om at jeg har et personalansvar for mange av dem som har jobbet sammen med Anders underveis i denne produksjonen. Jeg tror de fleste vil være enige om at det er lite formålstjenlig å gjøre evalueringer av kunstneriske prosjekter i offentligheten, sier Tømta.

- Tar samfunnsoppdraget på alvor

- Men jeg er uenig i at diskusjonen om hvorfor vi forkorter spilleperioden til et spesifikt stykke hører hjemme i en offentlig diskusjon. Jeg er også uenig i premisset om at dette er et eksempel på at vi ikke tar vårt samfunnsoppdrag på alvor: Det blir å gjøre uenighet om strategi knyttet til en enkelt produksjon til en diskusjon blåst helt ut av proporsjoner, sier hun.

- Jeg vil snarere vi si at publikumstilstrømningen til teatret de siste årene, høstens repertoar og vår evne til å sette dagsorden med debatter og møter på teatret er eksempler på at vi tar vårt samfunnsoppdrag på ytterste alvor», sier Tømta.