«Budbringeren» norsk Oscar-håp

«Budbringeren» ble i går valgt ut som Norges kandidat til Oscar-konkurransen. Den kjemper med om lag 40 andre filmer om en plass blant de fem nominerte i klassen for beste «fremmedspråklige» film.

- Dette er hyggelig, men det er langt fram til nominasjonene, sier regissør Pål Sletaune.

- Hvor store sjanser har filmen?

- Ha'kke peiling. Null, tenker jeg.

Også manusforfatter Jonny Halberg tar Oscar-mulighetene med stor ro:

- Jeg vet ikke riktig om «Budbringeren» er en typisk film for Hollywood. Det er kjempehyggelig å bli valgt ut, men foreløpig har vi bare vunnet første runde i cupen, sier han.

- Vi trenger ikke å vinne Oscar - blir vi nominert, er det nok, sier «Budbringer»-produsent Petter Bøe.

«God sjanse»

Ingen stor overraskelse at det ble «Budbringeren», kanskje, for Sletaune og Halbergs debutfilm har vært omtalt og bejublet både i Norge og i utlandet - med stor festivalsuksess, stort salg til utenlandske kinoer, pris fra Cannes og rent bord i Amanda-utdelingen.

Og filmskapernes beskjedenhet i forhold til Oscar deles ikke av andre som har med filmen å gjøre.

- Vi har vist filmen for amerikanere, og den tilbakemeldingen vi har fått er at den kan fungere godt i Oscar-sammenheng, sier Jan Erik Holst i Norsk Filminstitutt.

Han sitter, sammen med Knut Bohwim og Lars Thomas Braaten, i juryen som har valgt ut «Budbringeren» som Norges kandidat.

Fordel

- Jeg har sett mange av de andre filmene som kan være aktuelle for nominasjon - og jeg tror «Budbringeren» har en god sjanse, sier sier Bjørn Veland i BV Film International - som har solgt «Budbringeren» til kinodistributører i utlandet.

Og i forhold til tidligere norske kandidater har «Budbringeren» en klar fordel:

Den er nemlig den første norske Oscar-kandidaten som har avtale om amerikansk kinodistribusjon før kampen om nominasjonene er i gang. Ifølge planene skal filmen ha USA-premiere i mars, og de som har kjøpt de amerikanske rettighetene til filmen har alt å tjene på at den blir nominert og vil derfor også bruke penger på markedsføre filmen før det avgjørende slaget.

Økonomisk drahjelp

- Vi vil nå kontakte alle som har kjøpt filmen og informere dem om Oscar-mulighetene, men spesielt vil vi konsentrere oss om den amerikanske distributøren, sier Bjørg Veland.

I fjor fikk Berit Nesheims «Søndagsengler» økonomisk drahjelp fra Eksportrådet, Kulturdepartementet og Norsk Filminstitutt - da Oscar-nominasjonen var klar og filmen skulle markedsføres i USA.

- Vi vil gjerne være behjelpelige i år også, sier Jan Erik Holst i Filminstituttet.

Først 10. februar neste år vil juryenes liste over de nominerte til verdens mest kjente filmpris offentliggjøres. Finalen holdes 23. mars i Los Angeles - og kan sees på TV over det meste av kloden.