ANERKJENNES IKKE: Demonstranter fra en rekke islamske politiske partier marsjerer i protest mot drap på muslimer fra Rohingya-minoriteten i Myanmar (også kjent som Burma) i november i fjor. Myndighetene i Myanmar anerkjenner ikke Rohingyaene som borgere, selv om de har bodd i landet i generasjoner. Forfølgelsen av folkegruppen, blant annet fra buddhistiske ekstremister, har eskalert de siste årene. Foto: AP
ANERKJENNES IKKE: Demonstranter fra en rekke islamske politiske partier marsjerer i protest mot drap på muslimer fra Rohingya-minoriteten i Myanmar (også kjent som Burma) i november i fjor. Myndighetene i Myanmar anerkjenner ikke Rohingyaene som borgere, selv om de har bodd i landet i generasjoner. Forfølgelsen av folkegruppen, blant annet fra buddhistiske ekstremister, har eskalert de siste årene. Foto: APVis mer

Buddhisme og andre voldelige religioner

Det vestlige blikket på øst gjør oss blinde for nyanser i religiøse konflikter.

Meninger

Spaltist

Øystein Stene

er forfatter og regissør. Han har skrevet flere romaner og gjort ulike filmer, og er dosent ved Teaterhøgskolen, Kunsthøgskolen i Oslo

Siste publiserte innlegg

Mange ble overrasket da Dalai Lama i 2011 uttrykte støtte til drapet på Osama Bin Laden. Vestlige fantasiforestillinger om en totalpasifistisk religion passet ikke med et sånt utspill.

Allerede tidlig i kolonialismen utviklet europeere stor respekt for buddhismen. Den var gjenkjennbar med sin klosterkultur, sin religionsstifter og sine dogmer. I motsetning til den rotete hinduismen – uoversiktlig, folkelig og full av overtro.

Flere har riktignok registrert den økende volden mot muslimer i buddhistiske Myamar. I 2013 oppildnet munker til opptøyer og drap av muslimer. Det kan bortforklares med at muslimene startet, samt et globalt trusselbilde av islamistisk terror, men tendensen er ikke ny: Allerede på 1930-tallet ble nasjonalistiske buddhistmunker i Burma beryktet etter å ha drept fremmede.

Den voldelige buddhismen får utfolde seg i mye større skala på Sri Lanka. Til grunn for konflikten ligger konstitusjonen fra 1952, hvor det står: ”Sri Lanka skal gi buddhismen forrang, i overensstemmelse med dette er det statens forpliktelse å fostre Buddhas lære.” Den tamilske minoriteten, primært hinduistisk og kristen, protesterte mot at singalesiske buddhister skulle ha definisjonsmakt.

Borgerkrigen varte til 2009. Etter en fredsavtale framforhandlet av blant annet Norge, ble den tamilske befolkningen avvæpnet i såkalte ”No Fire Zones”. Det som trolig er dette tusenårets hittil verste folkemord startet, vi vet enda ikke hvor mange sivile ble drept. Anslagene går fra 30.000 til 100.000. Vestlige forestillinger av buddhisme som en fredelig underdog har bidratt til skremmende underrapportering av vold og undertrykkelse på Sri Lanka.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Man kan argumentere at volden ikke har noe med buddhisme å gjøre. At Buddha i motsetning til Muhammed ikke oppfordrer til sånt. Men som i islam og kristendom, blir fortellingene om religionsstifterne like viktige som forkynnelsen. I buddhismen rettferdiggjøres drap i sentrale historier: Før Siddharta Gautama ble Buddha, var han i et tidligere liv kaptein med stor innsikt. Da han skjønte at en mann planla mord på skipet sitt, myrdet han ham før han rakk å gjøre noe. På den måten reddet han både morderens karma og de planlagte ofrene, og ble selv karmisk belønnet.

Fortellingen viser at vold kan utføres med god samvittighet av en buddhist, bare det fører til ikke-vold. Buddhismen gjør som alle religioner og dogmatiske ideologier krav på å bære en enestestående innsikt, og historien viser at den igjen og igjen kan avle vold.

Argumentene kan høres ut som reinspikka anti-buddhisme. Men dette skrives av en som gjerne leser Buddhas lære og mediterer i buddhistiske kloster. Problemet oppstår når noen religioner blir betegnet som voldelige, og andre som ikke-voldelige, så å si i sin natur. For virkeligheten er mer kompleks.

Det er ingen tvil om at en konservativ og tidvis voldelig fortolkning av Koranen har vært på frammarsj de siste generasjoner, og at dette er en global utfordring. Likevel er det viktig å få øye på at en hvilken som helst religion, en hvilken som helst ideologi, kan utvikle voldelige tendenser. Selv når hele utgangspunktet er medlidenhet og ikke-vold.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook