KOMMENTARER

«Tesla-skatten»:

Budsjettforhandlingene må handle om mer enn «Tesla-skatten»

Noe annet vil være et nederlag for norsk klimakamp.

ELBILAVGIFT: I Statsbudsjettet for 2018 foreslås det å innføre engangsavgift for elbiler. Avgiften rammer elbiler som veier over to tonn, men er fortsatt lavere enn for tilsvarende fossilbiler. Avgiften blir trolig tema når regjeringspartiene Høyre og Frp møter KrF og Venstre til budsjettforhandlinger senere i høst. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
ELBILAVGIFT: I Statsbudsjettet for 2018 foreslås det å innføre engangsavgift for elbiler. Avgiften rammer elbiler som veier over to tonn, men er fortsatt lavere enn for tilsvarende fossilbiler. Avgiften blir trolig tema når regjeringspartiene Høyre og Frp møter KrF og Venstre til budsjettforhandlinger senere i høst. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Elsket og hatet. Store, raske og luksuriøse, men også viktige drivere av elbilrevolusjonen vi ser på norske veier. Med en akselerasjon som tar de raskeste av dem fra 0 til 100 på 3,1 sekunder, har bilmerket Tesla i såkalt «Ludicrous mode» sust fram til en framtredende plass i debatten om norsk klimapolitikk.

Denne framtredende plassen vil Tesla også inneha denne budsjetthøsten. Blant et av grepene regjeringen gjør i sitt forslag til statsbudsjett for 2018 er å innføre det som har fått navnet «Tesla-skatten». Men regjeringen trenger Venstre og KrFs støtte for å få flertall for budsjettet, og begge har uttrykt motstand mot endringen.

«Tesla-skatten» er ikke en skatt på Teslaer, må det nevnes. Det er en delvis avvikling av fritaket fra engangsavgift for de aller tyngste elbilene. De over to tonn. Altså én av ti elbiler solgt første halvår i år. Og av disse er det i dag bare Tesla-modeller. Snart vil den også være en Mercedes-, Audi- og Jaguar-skatt, når deres tyngste utslippsfrie modeller om litt kommer på det norske markedet.

Det er heller ingen voldsom prisøkning forslaget innebærer. For en middels Tesla Model S blir engangsavgiften på litt over 9 000 kroner, i overkant av 1 prosent av dagens pris. For den tyngre Model X blir den en del høyere, nærmere bestemt over 70 000 for de fleste utgavene. Men det er fortsatt i underkant av 10 prosent av prisen, som ligger på mellom 700 og 900 tusen kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer