BÅTSFJORD: Senator, Saldus og Pavel Kopytin er snøkrabbebåter som ligger til kai i Båtsfjord.



Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
BÅTSFJORD: Senator, Saldus og Pavel Kopytin er snøkrabbebåter som ligger til kai i Båtsfjord. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

KRABBEKRIGEN:

Bunnfisket går enda dypere

Dagbladet mener: At en praksis som dette har fått utspille seg med base i Norge, er totalt uakseptabelt.

Meninger

Dagbladet kunne i helga komme med nye avsløringer i serien om de elendige arbeidsforholdene i det svært lukrative snøkrabbefisket i Barentshavet.

18 timers arbeidsdag og seks timers hvile, mot en betaling i måneden på 4000 kroner og en kartong med røyk. Dette er betingelsene i arbeidskontrakter som Dagbladet har fått innsyn i. Disse umenneskelige forholdene er satt i system med utgangspunkt i havna i Båtsfjord i Finnmark, hvor lokalsamfunnet har hentet store verdier ut av det som ser ut til å være rein rovdrift på mennesker.

Båtene er fra Litauen, Latvia og Russland, mannskapet er fra blant annet Ukraina, Russland og Indonesia, men ingen av de norske aktørene - lokale myndigheter eller andre, ser ut til å ha gjort noe for å bry seg om, langt mindre undersøke, virkeligheten til arbeidsfolket som sørget for at snøkrabbene rant inn i karene på krabbefabrikken og fryselageret i Båtsfjord. Det er en unnlatelsessynd som nå trer fram i sin fulle bredde.

For en uke siden fortalte vi historien om Dimitrij Kravtsjenko fra Ukraina, som forsvant fra snøkrabbebåten han jobbet på mens det var i oppdrag. Kone og barn hjemme i Ukraina forsøker forgjeves å få tak i rederiet for å få erstatning, noe som er vanskelig på grunn av en uoversiktlig eierstruktur og kontraktsforhold. Flere kilder rapporterer til Dagbladet om elendige forhold ombord på båtene, med lite proviant og vann - der mannskapet skal ha måttet spise agn når matforsyningene ble for knappe. Bunnfiske, kalte vi da forholdene i denne fiskeflåten.

Dagbladets avsløring denne helga viser at det likevel var et bunnnivå til. Kravtsjenko skal i det minste ha fått ordentlig betalt, det samme ser ikke ut til å ha vært tilfellet for de indonesiske arbeiderne. Flydd inn fra Jakarata, via Dubai, Oslo og Alta før de kom til Båtsfjord, skal de ha gått inn i arbeidskontrakter som skissert over, der de heller ikke fikk hviledager - og dermed i realiteten hadde en timelønn på 8-9 kroner. Noen av dem skal ha jobbet på båtene på denne måten i to år. Norges mest kjente menneskehandel-jurist, statsadvokat Rudolf Christoffersen, mener kontraktene indikerer at det kan foreligge en overtredelse av menneskehandel-paragrafen.

At en praksis som dette har fått utspille seg med base i Norge, er totalt uakseptabelt. Og det har ikke vært noen godt skjult hemmelighet. Russiske sjøfolk skal ha kalt Båtsfjord "pirathavna", og "piratlandsbyen". Det russiske sjømannsforbundet fikk i 2016 inn et femtitalls henvendelser fra russiske sjøfolk som har jobbet 16-timersdager i månedsvis uten hviledager, på nedslitte skip under farlige forhold. Avsløringene må få konsekvenser. Norske myndigheter må ta initiativ til at regelverk og oppfølging effektivt får slutt på dette.