SAMFUNNSANSVAR Moral først, og bunnlinje rett etterpå, sier Virke. Foto: Jon Haas / NTB Scanpix
SAMFUNNSANSVAR Moral først, og bunnlinje rett etterpå, sier Virke. Foto: Jon Haas / NTB ScanpixVis mer

Bunnlinje og bærebjelke

Bare tre av ti mener de har incentiver til å bli mer miljøvennlig.

Meninger

Klimatrussel, blodtomater, svart arbeid, menneskehandel. Debatter det siste året hvor næringslivet har en stor plass. Og vi må erkjenne at norske virksomheter trår feil.

I alt for mange tilfeller er det norske virksomheter som er skurken, og utnytter arbeidskraft, miljøet eller felleskassa. Vi mener at det er på tide at det blir lønnsomt å ta ansvar.

Næringslivet sysselsetter 1,8 millioner nordmenn, står for en stor del av vareimporten på over 500 mrd. kroner og tar avgjørelser som påvirker hele samfunnet.

Det betyr noe at næringslivet tar de riktige valgene. Men det koster å ta samfunnsansvar. I årets arbeidslivsundersøkelse, Virkemålet, sier fire av ti norske virksomheter at kostnadene er den viktigste ulempen med å ta ansvar.

Virksomhetene oppgir at de tar samfunnsansvar fordi det mener det er moralsk riktig. Interessant nok kommer omdømme og markedshensyn som de nest viktigste årsakene til å ta samfunnsansvar. Moral først, og bunnlinje rett etterpå.

Vi ser også et klart skifte i at kundene etterspør samfunnsansvar. I 2010 trodde virksomhetene at det først og fremst var myndigheter og interesseorganisasjoner som ville kreve mer bærekraftige produkter og tjenester. I år svarer hele to av tre virksomheter at kundene vil være den største driveren. Medarbeidere krever også at arbeidsplassen tar ansvar.

Rundt halvparten av arbeidstakerne i undersøkelsen svarer at de mener at egen virksomhet må stille krav til underleverandører og at de må tilby flere bærekraftige produkter og tjenester.

Store virksomheter er best i klassen, og er oftere engasjert i flere typer tiltak. De har ressurser og kapasitet til å ta større løft for samfunnsansvar. Vi tror at flere av de små kunne tatt ansvar på flere områder, hvis de hadde incentiver til å gjøre det.

Vi mener det må lønne seg å ta ansvar for samfunnet rundt seg. I årets undersøkelse er det for eksempel bare tre av ti som mener de har incentiver til å bli mer miljøvennlig.

Skal hele næringslivet være med på miljøløftet, må hele næringslivet ha tilgang til gulrøttene. Virke mener at en ordning for skattefradrag for miljøinvesteringer, Miljøfunn, ville løftet miljøbevisstheten i næringslivet.

Et annet eksempel er å gi arbeidsgivere som ønsker å inkludere personer utenfor arbeidslivet tilgang på oppfølging og tilskudd fra NAV, slik at de ikke får uforholdsmessig store utgifter med å ta ansvar.

Hovedmålet vårt er å gjøre gode tiltak til førstevalget for norsk næringsliv. Det gjør vi ikke gjennom å holde en preken, men gjennom å vise virksomhetene at det vil lønne seg.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook