Bunnlinje og bærebjelke

Bare tre av ti mener de har incentiver til å bli mer miljøvennlig.

SAMFUNNSANSVAR Moral først, og bunnlinje rett etterpå, sier Virke. Foto: Jon Haas / NTB Scanpix
SAMFUNNSANSVAR Moral først, og bunnlinje rett etterpå, sier Virke. Foto: Jon Haas / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Klimatrussel, blodtomater, svart arbeid, menneskehandel. Debatter det siste året hvor næringslivet har en stor plass. Og vi må erkjenne at norske virksomheter trår feil.

I alt for mange tilfeller er det norske virksomheter som er skurken, og utnytter arbeidskraft, miljøet eller felleskassa. Vi mener at det er på tide at det blir lønnsomt å ta ansvar.

Næringslivet sysselsetter 1,8 millioner nordmenn, står for en stor del av vareimporten på over 500 mrd. kroner og tar avgjørelser som påvirker hele samfunnet.

Det betyr noe at næringslivet tar de riktige valgene. Men det koster å ta samfunnsansvar. I årets arbeidslivsundersøkelse, Virkemålet, sier fire av ti norske virksomheter at kostnadene er den viktigste ulempen med å ta ansvar.

Virksomhetene oppgir at de tar samfunnsansvar fordi det mener det er moralsk riktig. Interessant nok kommer omdømme og markedshensyn som de nest viktigste årsakene til å ta samfunnsansvar. Moral først, og bunnlinje rett etterpå.

Vi ser også et klart skifte i at kundene etterspør samfunnsansvar. I 2010 trodde virksomhetene at det først og fremst var myndigheter og interesseorganisasjoner som ville kreve mer bærekraftige produkter og tjenester. I år svarer hele to av tre virksomheter at kundene vil være den største driveren. Medarbeidere krever også at arbeidsplassen tar ansvar.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer