Business eller bistand?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Anne Welle-Strand slår fast i sin kronikk 12.11 at business er god bistand. Med erfaring fra forskning om norske bedrifter i Asia siden 1980-tallet vil jeg heller si at det private næringslivet har et stort potensial for å virke utviklingsfremmende, men at dette potensialet i altfor liten grad er realisert. Det finnes to enkle og grunnleggende virkemidler: opplæring og lønn.

Grameenphone er et interessant, men uvanlig prosjekt. Den virksomheten som har størst omfang, er tradisjonell industriproduksjon som i løpet av de siste 30 åra er flyttet ut av Norge. Billig arbeidskraft er som oftest forklaringen som gis på at industrien har flyttet ut, og spørsmålet er om dette er et gode for landene man flytter til. Bidrar bedriftene til utvikling eller til utbytting av fattige mennesker som forblir fattige?

Et spørsmål vi ofte får, er om norske bedrifter er «norske» i den forstand at de skiller seg fra andre utenlandske bedrifter og har med seg spesielle verdier knyttet til den skandinaviske velferdsmodellen, med bedriftsdemokrati, lite hierarki, rettigheter ved sykdom og graviditet, mm. I all hovedsak er svaret at de norske virksomhetene er som de andre. Lokalt er det som oftest svært lite som forteller at dette er en norsk bedrift. Ledelsen legger mer vekt på hva de kan lære i det internasjonale miljøet av globale virksomheter. Rekruttering og personalpolitikk overlates til lokalt ansatte og følger internasjonale trender. Lønnssystemer og lønnsnivå tar man etter andre bedrifter i samme område. Stort sett er det bare én utlending ansatt, som bedriftens leder, mens resten av staben er rekruttert lokalt. Denne lederen er oftere ikke-norsk enn norsk og valgt ut fra sin internasjonale erfaring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer