Buste hodet

Busta Rhymes (31) drikker titusenkroners cognac med høyrehånda og mixer hitlåter med den venstre.

- BUSTA ER EN sinnsykt proff artist. Alt han tar i blir til gull, sier rap-produsent Tommy Tee til Dagbladet.

I fjor klatret Busta Rhymes og P. Diddy høyt på de amerikanske hitlistene med singelen «Pass The Courvoisier Part Two». Låta ble nominert til både MTV og Grammy-pris og fikk æren for at Courvoisier-salget økte med over ti prosent i Amerika. Siden har det bare gått oppover for rap-kongen.

Den siste tiden har Rhymes hatt en finger med i spillet på haugevis av hiphop-hits. Så langt i år har han remixet den irriterende catchy «Uh-oh», hjulpet «Lil\' Jon» med en låt, rappet med Mariah Carey på «I Know What You Want», laget en hit av det gamle barnerimet «Make It Clap» og hjulpet Missy Elliot med hennes nye album som slippes i november.

- BUSTA HAR vært rundt en stund. Han har lært seg gamet. Det er derfor morsomt å se at han jobber med så ulike folk som Lil\' Jon og Bonecrusher, og får til alt like bra, sier Tommy Tee.

Trevor Smith, som Rhymes egentlig heter, har røtter i Jamaica, men er selv en ekte gategutt fra Brooklyn. Da han var tolv år flyttet familien til provinsielle Long Island, hvor lille Trevor møtte Charlie Brown og begynte å rappe. Sammen vant de to smågutta en rapkonkurranse arrangert av Public Enemy, og fikk prøve seg i studio. Dermed var platene begynt å snurre for unge Trevor. I 1991 ga gutta ga ut en kritikerrost debutplate under navnet «Leaders Of The New School». Tolv år senere er Busta Rhymes fremdeles en ledende mann i amerikansk hiphop.

- De fleste hiphop-artister gir ut et album eller to før de forvinner. Busta har holdt på siden begynnelsen av 90-tallet og holder seg fortsatt på topp. Det har skjedd mye innen hiphop siden den gang, likevel klarer han å følge med. Sånt står det sinnsykt respekt av, sier Tee.

TIL TROSS for at Busta nå begynner å bli en gammel mann i gamet, er det likevel uaktuelt for ham å forlate turnélivet.

- Når jeg var med i «Leaders Of The New School», solgte vi platene våre ved å turnere. Jeg setter pris på alle de andre tingene som også får en skive til å selge, men jeg holder meg til det som funker best for meg, sier Rhymes til VH1.

Han setter også pris på den harde, rock\'n roll livsstilen som følger med turnéene.

- Det er gøy, men det er selvfølgelig også slitsomt. Vi stopper på alle de mest slitne truck-stoppene og får aldri en god natts søvn. Likevel fester vi som om hver dag var den siste, sier Rhymes.

Busta har tidligere understreket badboy-imaget sitt ved å forlange at kondomer og marihuana skal ligge klar til ham backstage på samtlige konsertsteder. Det har han imidlertid måttet slutte med nå.

- Da internett kom, kunne plutselig hele verden finne ut hva du hadde bedt om backstage. Når alle kan lese at du har forlangt å få tolv pakker kondomer og weed før konserten, må du nesten skjerpe deg litt, sier Rhymes.

DET HARDE GANGSTERIMAGET har likevel sin pris. I januar stormet ukjente gjerningsmenn inn i lokalene til Bustas management-firma, Violator, i New York og skjøt i stykker flere av selskapets sikkerhetsdører. Bare en måned senere ble Bustas egen bil pepret med kuler utenfor Violator-kontorene, bare minutter etter at rapperen hadde gått ut av bilen. Ni måneder senere er de skyldige fremdeles ikke tatt. I januar må rapperen dessuten møte i retten i Massachuttes og svare for et påstått overfall på en 21 år gammel jente. Ifølge jenta dyttet Rhymes henne oppover veggen og truet med å drepe henne etter at hun hadde kommet nær kinnet hans på en konsert i vinter. 21-åringens søster ble etterpå overhørt i konsertlokalet mens hun planla søksmålet mot Rhymes.

- Nå kommer du til å tjene en million dollar, skal søsteren ha sagt i følge VH1.

Rhymes selv nekter enhver befatning med overfallet.

- Hvis ikke Busta hadde vært den han er, ville ikke dette vært noen sak. De vil bare ha penger, sier Rhymes\' advokat.

Selv om Busta skulle tape denne saken, trenger han likevel ikke bekymre seg for røde tall på kontoen.

Den siste plata hans, «It Ain\'t Safe No More», har solgt over en million eksemplarer. I god, gammel hiphop-stil har Brooklyn-gutten også lansert sitt eget klesmerke, «Bushi Designs», sitt eget plateselskap «Flipmode Entertainement», og jobber dessuten med en rekke filmprosjekter. Etter at Courvoisier-sangen ble en suksess har Busta Rhymes på toppen av det hele signert en gullkantet markedsføringsavtale med det eksklusive, franske cognac-firmaet.

«Everybody sing it now: Pass the Courvoisier.»

Kilder: New York Times, MTV, VH1, Rolling Stone.

EKSKLUSIVT: Busta Rhymes trenger ikke bekymre seg for hvordan han skal dekke forbruket av favoritt-cognacen Courvoisier, selv om den koster 39 000 kroner flaska. Den ferskeste plata hans «It Ain\'t Safe No More» har nemlig solgt over en million eksemplarer.