HATSTORM: Det var svenske høyreekstreme som sendte hatytringer da Åhlens presenterte en mørkhudet Sankta Lucia. Foto:  Anders Holmström / NTB SCANPIX 
HATSTORM: Det var svenske høyreekstreme som sendte hatytringer da Åhlens presenterte en mørkhudet Sankta Lucia. Foto:  Anders Holmström / NTB SCANPIX Vis mer

Butikk måtte slette bilde av mørkhudet Lucia-gutt. Nå avsløres den uhyggelige sannheten bak

Den rasistiske hatstormen ble organisert av svenske nynazister. 

(Dagbladet): For et par uker siden kom det en reklame for det svenske varemagasinet Åhléns, med bilde av en mørkhudet gutt ikledd Luciadrakt.

Det resulterte i en storm av hatytringer på sosiale medier.

Ikke skulle Lucia være gutt, og ikke skulle Lucia være mørk i huden, var meldingenes hovedbudskap.

Nå avslører svenske Expo at en del av den rasistiske hatstormen ble organisert fra den lukkede Facebook-gruppa til den svenske høyreekstreme gruppa «Ordet är fritt!».

Oppfordret til hat

Fredag 2. desember på ettermiddagen skal det ifølge Expo ha dukket opp en melding inne på den lukkede gruppa, med en en oppfordring til gruppas nærmere 1400 medlemmer:

«Gå inn og skriv hva dere syns! Det er kvalmt av dem å gjøre narr av våre tradisjoner på denne måten.»

Og under posten, lå bildet fra Åhléns reklamekampanje.

«Faen, jeg spyr», responderte en av medlemmene, ifølge avisa.

Aktive nynazister

Ifølge Expo er det ingen hemmelighet hva denne gruppa står for og heller ikke hva medlemmene skulle mene om reklamen.

«De som driver Facebook-gruppen er enten aktive eller åpent sympatiserende med den voldsbejaende nazisitiske organisasjonen Nordiska motståndsrörelsen. Mange er aktive høyreekstremister, og kommentarfeltet oversvømmes av grov rasisme, antisemittisme og oppfordringer om etnisk renskning», skriver Expo.

For en uke siden fjernet Åhléns kampanjen. Lucia-guttens familie meldte at belastningene ble for store for ham og familien.

Gruppa #jagärhär, som jobber mot hat på nettet, organiserte en motreaksjon i kommentarfeltet med kjærlighetsytringer, og fikk raskt over 10 000 kommentarer.