(Dagbladet): For et par uker siden kom det en reklame for det svenske varemagasinet Åhléns, med bilde av en mørkhudet gutt ikledd Luciadrakt.
Det resulterte i en storm av hatytringer på sosiale medier.
Ikke skulle Lucia være gutt, og ikke skulle Lucia være mørk i huden, var meldingenes hovedbudskap.
Nå avslører svenske Expo at en del av den rasistiske hatstormen ble organisert fra den lukkede Facebook-gruppa til den svenske høyreekstreme gruppa «Ordet är fritt!».
Oppfordret til hat
Fredag 2. desember på ettermiddagen skal det ifølge Expo ha dukket opp en melding inne på den lukkede gruppa, med en en oppfordring til gruppas nærmere 1400 medlemmer:
«Gå inn og skriv hva dere syns! Det er kvalmt av dem å gjøre narr av våre tradisjoner på denne måten.»
Og under posten, lå bildet fra Åhléns reklamekampanje.
«Faen, jeg spyr», responderte en av medlemmene, ifølge avisa.
Aktive nynazister
Ifølge Expo er det ingen hemmelighet hva denne gruppa står for og heller ikke hva medlemmene skulle mene om reklamen.
«De som driver Facebook-gruppen er enten aktive eller åpent sympatiserende med den voldsbejaende nazisitiske organisasjonen Nordiska motståndsrörelsen. Mange er aktive høyreekstremister, og kommentarfeltet oversvømmes av grov rasisme, antisemittisme og oppfordringer om etnisk renskning», skriver Expo.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger