KOMMENTARER

Bergen og bybanen:

Bybanen er blitt Bergens Brexit

Krangelen har allerede splittet partier og byråd, og er mer fastlåst enn noen gang.

KNUTE: Noen partier vil at Bybanens nye trasé skal gå over Bryggen. Andre partier vil overhodet ikke. Nå må de samarbeide. Foto: Marit Hommedal / Scanpix
KNUTE: Noen partier vil at Bybanens nye trasé skal gå over Bryggen. Andre partier vil overhodet ikke. Nå må de samarbeide. Foto: Marit Hommedal / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

BERGEN (Dagbladet): Det eneste som var sikkert i Bergen før valget, var at veldig mange var veldig uenige om hva som skulle skje med samferdselspolitikken generelt og bybanen spesielt. Det eneste som er sikkert etter valget, er at veldig mange av de som var veldig uenige vil bli nødt til å samarbeide. Det gjør at det blir krevende forhandlinger som ingen vet hvordan vil falle ut, ikke minst når det gjelder planene om å legge bybanens nye trasé over Bryggen.

Som i resten av landet rutsjet Arbeiderpartiet i Bergen nedover. De har til nå delt byrådsmakten med KrF og Venstre, men blir nå avhengig av en langt større og spraglete konstellasjon for å kunne regjere. Nærmere bestemt trenger de SV, MDG, og enten Senterpartiet eller Rødt. Senterpartiet er på vippen og kan nok også vente seg tung kurtise fra den borgerlige fløyen, men har gjort det klart at de ser det som naturlig å forhandle med Arbeiderpartiet først.

Utfordringen er at Senterpartiet er ihuga motstandere av å legge Bybanens trasé til Åsane over Bryggen, i den grad at sentrale senterpartister mener det er et ståsted de ikke kan forhandle på. SV er like tydelige på at de vil ha Bryggen-traseen, som ble vedtatt i 2016, og at helle ikke de har noe å gi i dette spørsmålet. Krf og Rødt er mindre låst — Krf tenker høyt om den foreslåtte tunnelløsningen for bybanen og om ikke det kunne være en god idé, mens Rødt mener at det ikke bør være avgjørende om Bybanens skinnegang skal gå her eller der. Men KrF nekter å gå inn i noen form for formelt samarbeid med Rødt, av ideologiske grunner. Det kan se ut som om det kan gå lang tid ennå før spaden settes i jorda.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer