KOMMENTARER

Debatten om bybanen og bompengene:

Bybanen har gjort Bergen til sentrum i bompengedebatten

Hvor skal den gå, hvor skal den bygges ut først, og hvem skal betale? Mange er misfornøyd med svarene på disse spørsmålene.

POPULÆR OG OMSTRIDT: Trusler, protester og ørepropper er en del av debatten om bybanen i Bergen. Foto: Marit Hommedal / Scanpix
POPULÆR OG OMSTRIDT: Trusler, protester og ørepropper er en del av debatten om bybanen i Bergen. Foto: Marit Hommedal / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

BERGEN (Dagbladet): Det er noe zen-aktig ved å ta bybanen i Bergen, vel å merke dersom du får sitteplass. Det dempede lydnivået, det behagelige tempoet og de store vinduene gir en følelse av å seile gjennom bylandskapet. Utover selve reisen er det likevel lite som føles meditativt ved bybanen, som står sentralt i den innbitte og høylytte samferdselsdebatten i Bergen. Den har vart i en årrekke allerede og som har nådd zenit med årets toppnotering for protestpartiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB), og gjort Bergen til episenter i bompengedebatten. Ifølge en meningsmåling i mai er hver fjerde bergenser parat til å stemme på FNB i det kommende valget.

Bybanen har til nå hatt én linje, men er i ferd med å bygges ut. Traseen skal gå via Haukeland sykehus, en av byens største arbeidsplasser, for å gjøre reiseveien enklere for ansatte og pasienter - og deretter sørover, gjennom Fyllingsdalen. Fjellene som omkranser Bergen gjør en slik utbygging til et mer kostbart foretagende her enn i mange andre byer, og det henger også med et stort etterslep av gjeld, etter forrige utbygging. Det hele har i stor grad vært finansiert gjennom bruk av bompenger, som også har hatt som formål å skubbe de reisende over på miljøvennlige, kollektive reisemåter. Og så har dette kanskje virket litt for godt. Bybanen er en suksess, som fraktet fjorten millioner reisende i 2018.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer