INNVENDIG VELVÆRE: De nye hovedkontorene til Gjensidige og NSB ble forrige uke tildelt Statens byggeskikkpris. Foto: Espen Gees
INNVENDIG VELVÆRE: De nye hovedkontorene til Gjensidige og NSB ble forrige uke tildelt Statens byggeskikkpris. Foto: Espen GeesVis mer

Bydødens allé

Fortjener man en statlig pris for byggeskikk når man ikke eier byskikk?

Kommentar

Velkommen til Bydødens allé. Den starter ved Jernbanetorget, går langs Oslo City, Postgirobygget, det tidligere brevsenterets lange, nitriste betongvegg, Galleri Oslo og det lysebrune Tollbygget, før gata åpner seg opp en smule. Enn så lenge. Til høyre kan du se Barcode på andre sida av togsporene, men til høyre er Entra i gang med skjelettet til et 8-etasjers hjørnebygg som skal huse Statoil Fuel & Retail (bensin og boller på gammelnorsk).

Denne depressive strekningen midt i tjukkeste sentrum er en del av Oslos skammelige fortid og begredelige samtid, men selvsagt ikke et symbol på byens framtid. På ingen måte. Framtida er ytterst urban, menneskevennlig og tilrettelagt for et yrende byliv. Skål, alle sammen!

Kaksen i strøket, fra Skattekvarteret og østover, er NSBs Rom Eiendom, som utvikler flere store kontorbygg i området. Tidligere i år uttalte Signe Horn, selskapets direktør for strategi og samfunnskontakt, til Aftenposten at det er viktig å få liv på gateplan i Schweigaardsgate. Det skal bli butikker, kafeer og kanskje gallerier i første etasje.

Forrige uke ble det nyeste av Roms prosjekter tildelt Statens byggeskikkpris for 2014. Bygget er delt i to bortimot like kuber og huser henholdsvis Gjensidige og NSB-konsernet. Innvendig er byggene preget av lys, luft og eik, sentrert rundt hvert sitt atrium. Arkitekturen, signert Lund & Slaatto, er så lekker at de ansatte visstnok sløyfer heisen for å nyte den estetiske opplevelsen i trappene. Dessuten får man mosjon og støter på kolleger. Hvilken herlig synergi! Og fra kantina i femte etasje kan man vinke over til Barcode gjennom en fire etasjers glassfasade. Bygget er den reine idyll, også for Signe Horn og Rom Eiendom, som holder til i NSB-delen.

Hva har man så klart å skape på gateplan? Hva har man hatt å bidra med til det urbane miljøet som skal skapes langs Schweigaardsgate? Jo, en hel kaffebar. En romslig og ryddig kaffebar der man kan velge å glane mismodig ut mot trikkeskinnene, eller å tyvkikke inn på Gjensidiges luftige, innbydende interiør. En kaffebar. Resten av bygget er av den introverte typen. Det hjelper lite med fire benker og «vegetasjonsputer» i midtpassasjen.

La meg igjen sitere Signe Horn: «Der [lengre vest i Bydødens allé] har vi lært av våre tidligere feil. Det er viktig at virksomheten i første etasje bidrar til å skape en attraktiv gate.» Horn snakker ikke spesifikt om sitt eget nybygg, så la oss se hva den statlige byggeskikkprisens jury, ledet av tidligere Sp-dronning Anne Enger, skriver i sin begrunnelse: «Prisvinneren er et forbilde på hvordan gode bybygninger kan påvirke en bydel i positiv retning.» Akkurat, nei. Juryen medgir at «virksomheten i kontorbyggene er relativt innadvendt, men kafeen, fasadeutformingen og steingulvet bidrar til å gi noe tilbake til livet i gaten. Både ansatte, besøkende og forbipasserende har glede av dette.» Så det, så! Og stakkars den festbremsen som ikke gleder seg.

Er det bare jeg som er bekymret for ambisjonsnivået blant dem som har fått temmelig frie tøyler til å forme Oslo sentrum?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook