Bygdefolk er fæle, de!

De har ufikse boblejakker, fett hår, rare barter, svarer «hææ?» på de enkleste spørsmål og bærer på grusomme hemmeligheter. Nå kommer enda en film om hvor fæle norske bygdefolk er.

Si d!n mening om bygdetullingene.

Skjønt det er jo ikke det regissør Karin Julsrud sier at filmen «1732 Høtten» handler om: Den handler om kollektiv feighet i et lukket og homogent miljø.

- Et dypt alvorlig tema, sier Julsrud.

Men hun vil også bevege publikums smilebånd, og det er derfor, kanskje, at hun har befolket Høtten med de grimmeste figurene vi har sett i en norsk film siden «Flåklypa Grand Prix».

Virkelighet

- Meningen er at folk skal få lov til å smile litt etter at de har satt seg inn i kinosalen, men at de skal få latteren i halsen før de går ut, sier Julsrud.

- Men har du laget en realistisk skildring av bygdefolk?

- De er framstilt slik som de er. Menneskene i denne filmen finnes også i virkeligheten. Hvis da ikke virkeligheten er mer ekstrem.

- Finnes de i Ullevål Hageby også, der du bor?

- Ja, men kanskje ikke i de samme boblejakkene og med den samme sveisen, sier Julsrud.

Uvennlig

Og slik har det seg at Reidar Sørensen - i hovedrollen som politietterforsker Nicholas Ramm som kommer til Høtten for å etterforske to drap som hele bygda vet alt om - for en gangs skyld får være den mest velkledde i en av sine filmer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er jeg svært glad for, jeg som ellers alltid spiller full, ubarbert og sinna nordlending, sier Sørensen.

Han får en mildt sagt uvennlig velkomst når han ruller inn i Høtten med sin 54-modell Jaguar. Og verre blir det, helt til han en kveld finner bildekkene skåret over med kniv og blir dynket i øl fra den lokale puben når han forsøker å finne gjerningsmannen.

Unnfallenhet

Men det er ikke bare politimannen som får oppleve jævelskap i Høtten: Niklas, Raymond og Andrea Hartmann - henholdsvis lillebror, far og mor til det ene drapsofferet - får gjennomgå enda mer.

I sin grovkalibrede framstilling av bygdefolk føyer «1732 Høtten» seg inn i en rekke som startet for et år siden med «Mørkets øy» og fortsatte med «Weekend» og «Cellofan».

- Skyldes likheten at alle manusene ble skrevet mens «Twin Peaks» gikk på TV?

- Jeg opplever vår film som annerledes enn de tre andre. «1732 Høtten» har ikke noe med småsteder å gjøre - den handler om mennesker. Unnfallenhet blant lærere og andre voksne finnes overalt, sier Julsrud.

  • «1732 Høtten» har premiere 2. juledag.