- Bygg et tvilens museum

Republikkpalasset - «Palatz der Republik» - er Berlins mest omdiskuterte byggverk. Kunstneren Lars Ø. Ramberg vil gjøre det om til museum.

BERLIN (Dagbladet): Forslaget er alvorlig ment fra konsept- og aksjonskunstneren som har pendlet mellom Berlin og Oslo siden han i 1998- 99 oppholdt seg i den tyske hovedstaden med Utenriksdepartementets stipend.

I første omgang henvender han seg til myndighetene i Berlin med bønn om å få sette opp sju fire- fem meter høye bokstaver i aluminium og stål på taket av palasset: Zweifel - «tvil» - skal det stå, som en mektig lysreklame i stil med bygningene på betongørkenen Alexanderplatz et steinkast unna. I neste omgang ønsker han å gjøre hele det 26 år gamle byggverket til et tvilens museum.

- Kall det gjerne en skrifteboks, sier Ramberg til Dagbladet.

Forhatt byggverk

Slik ønsker Lars Ø. Ramberg (38) å gripe inn i debatten om hva som skal skje med byggverket, som på folkemunne gikk under navnet «Erichs lampebutikk». For mange er Republikkpalasset Berlins mest forhatte byggverk, der det ligger som et skrikende stilbrudd rett overfor den prektige domkirken i enden av praktgata Unter den Linden.

Forbundskansler Gerhard Schröder er blant dem som har engasjert seg for at byggverket blir revet for å gi plass til en gjenoppbygging av det gamle byslottet. Mange østberlinere ser derimot en riving som det siste i en serie overgrep fra makthaverne i vest.

I øyeblikket er bygningen pakket inn og avstengt mens det renses for asbest for hundretalls millioner kroner.

- Fryktelig bygg

- Tilhengere av riving ønsker å demonstrere hvor fryktelig bygningen er, for å kunne argumentere for å fjerne djevelskapen. Det er som om bygningen er fylt av anthrax, sier Ramberg til Dagbladet. Han fortsetter:

- Jeg er samtidig fascinert av tyskernes evne til å problematisere, til å tvile, ikke minst når det gjelder oppgjøret med fortida. Her har jeg følelsen av å være med på en permanent, kollektiv psykoanalyse. Det er en av grunnene til at jeg finner det kreative kaos i Berlin så inspirerende, understreker Ramberg.

Han beskriver seg selv som en konseptkunstner som arbeider i en politisk kontekst.

På jernbanen

Ramberg har også et annet prosjekt på gang. Etter forhandlinger med de tyske statsbanene sikret han seg de enorme bokstavene som formet navnet Ostbahnhof, som var den viktigste jernbanestasjonen i Øst-Berlin. Stasjonen er nå bygd om. Planen er å frakte bokstavene med tog rundt til jernbanestasjoner i Europa.

- For tyskere er jernbaneromantikken som flaskeposten er for nordmenn.

Kunstneren innrømmer at det kan bli tungt å skaffe sponsorer til å finansiere prosjektene han har på gang.

- Men bare de prosessene jeg setter i gang i det offentlige byråkratiet, som må behandle mine søknader seriøst, er for meg en del av kunstverket. Det handler like mye om prosessen som det ferdige resultatet, sier Ramberg, som ofte trekker publikum inn for å fullføre prosjekter han har satt i gang.

I grøfta

Det blir i tilfelle ikke første gang han vekker oppsikt. For to år siden dro han en diger totempåle fra en kolonihage, der det var skrevet Einigkeit («enhet»), inn i et forfallent barokkslott som i DDR-tida ble brukt som aldershjem i Greifswald.

Mens Ramberg var borte noen dager, så slottsforvalteren sitt snitt til å fjerne hele utstillingen. Totempålen ble funnet igjen i en grøftekant.

- Forvalteren var en glødende kommunist i det gamle regimet. Slik var han typisk for så mange stalinister etter kommunismens sammenbrudd. Det gjaldt øyeblikkelig å fjerne alle spor av det gamle, sier Lars Ø. Ramberg.

«ERICHS LAMPEBUTIKK» ble Republikkpalasset kalt på folkemunne. Lars Ø. Ramberg ønsket å gjøre det 26 år gamle bygget om til et tvilens museum. -Kall det gjerne en skrifteboks, sier Ramberg.Foto: GORM GAARE