Debatt: Samferdsel

Bygg vei, kutt bompenger!

Dagbladet gir inntrykk av at hele samferdselsfeltet er blitt en katastrofe, og at økt aktivitet nesten kun kommer fra økte bompenger. Det er altså feil.

SVARER: Ketil Solvik Olsen svarer Dagbladet om bompenger og vei.
Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
SVARER: Ketil Solvik Olsen svarer Dagbladet om bompenger og vei. Foto: Terje Pedersen / NTB ScanpixVis mer
Meninger

Bevilgningene til riksveier har økt med over 15 milliarder kr under dagens regjering, det er over 70 prosent vekst. Samtidig har statens bom- og avgiftsinntekter fra bilistene samlet gått ned med flere milliarder kroner. Dette er fakta som Dagbladets redaksjon dessverre virker å ha gått glipp av. Da blir saksomtalen deretter.

La meg minne om at veinettet ikke lenger forfaller. I stedet går vedlikeholdsetterslepet ned. Trafikksikkerheten blir stadig bedre, og flere år på rad har vi hatt lavest risiko for trafikkdødsfall i Europa og verden. Reisetid går ned, noe som betyr at næringslivets konkurranseevne styrkes og arbeidsmarkedet utvides. Statens bidrag til kollektivsatsing i byene er mangedoblet.

Viktige reformer har gjort at man nå bygger lengre strekninger, noe som gir lavere kostnader og bedre nytte. Kost/nytte ved Nye Veiers portefølje er forbedret med over 60 milliarder kr, og er blitt samfunnsøkonomisk lønnsom! Uavhengig av hvordan man finansierer infrastruktur, så er det aller best om man får redusert byggekostnader og økt nytten. Det har vi klart, selv om opposisjonen kjempet imot og FrP opprinnelig var alene om løsningen.

Dette har Dagbladet knapt nevnt med et ord. I stedet gir Geir Ramnefjell inntrykk av at hele samferdselsfeltet er blitt en katastrofe, og at økt aktivitet nesten kun kommer fra økte bompenger. Det er altså feil.

Oppsummeringen min viser at Frp har fått store gjennomslag innen veisatsingen og våre løsninger har vært en suksess. Men på et område er det åpenbart for lite Frp-politikk – vi snakker bompenger. Frp har hatt som mål at mest mulig av infrastruktursatsingen skal finansieres over statsbudsjettet. Her står vi alene om våre standpunkt, og dessverre har mange av FrPs forslag blitt stoppet i Stortinget. Derfor har bompengene isolert økt med ca tre mrd kroner. På den positive siden så er øvrige bilrelaterte avgifter kuttet mer enn det, men for de som rammes av bompengevekst i byene så er det mager trøst.

Ramnefjell lukker øynene for årsakssammenhengene her. Han framstår som forsvarer av pyromanen som kritiserer brannvesenet. La meg gi eksempler: I 2015 la H/Frp regjeringen en bompengereform med forslag om betydelig bompengekutt. Frp vant frem i regjering, men ble stoppet i Stortinget. AP, SP, SV, MDG ++ laget flertall mot bomkutt. Men fremfor å fortelle leserne om hva opposisjonen vedtok, så peker Ramnefjell hele tiden på Frp. Det sier mest om hvor hans antipatier ligger.

Tilsvarende gjør han rundt bypakkene. I lokalvalget 2015 vant venstresiden flertall i mange byer, og jobbet frem betydelige økninger i lokale bomringer (eks Oslo og Bergen). Det er primært i byene veksten i bomstasjoner skjer, og det er primært der mange nå protesterer. Jeg forstår folk godt – det er ikke god balanse i bypakkene mellom hva bilistene må betale for og det pengene brukes til. Det påpekte jeg mange ganger som samferdselsminister, men Stortinget mente byene skulle få styre dette selv.

Men når innbyggerne protesterer, så lar Dagbladet de rødgrønne politikere få kritisere FrP. Smak på det. Rødgrønne flertall kjemper frem bompakker. Rødgrønne flertall stopper bomkutt. Dernest fylles media av artikler hvor rødgrønne politikere i skadefryd kritiserer FrP for bompenger. Jeg har mange ganger kontaktet Dagbladet for å påpeke det urimelige i situasjonen. Jeg får bare smil tilbake.

Ja, for all del – jeg husker utmerket godt at Frp lovet å fjerne alle bommer. Før valget i 2013 var vi største opposisjonsparti, og håpet dette ville vedvare etter valget også. Vi tok munnen for full, innrømmet det og gjentok ikke dette i 2017. Det har «tilfeldigvis» kommentatorer og journalister glemt. Men vi kjemper kampen – for bedre vei, finansiert over statsbudsjettet.

Bompengekampen som når står i Regjeringen er avslørende for opposisjonens dobbeltspill. Nå advarer plutselig opposisjonen mot at Frp får gjennomslag. De snur trill rundt. Men det er ikke nytt. De gjorde akkurat det samme i bomreformen 2015, og i samtlige statsbudsjett hvor Frp har fått gjennomslag for å bevilge penger til bomkutt. Opposisjonens svar er økte bilavgifter, kutt i veibevilgninger og økte bompenger. Dagbladet skriver ikke om det.

Jeg mener mediedebatten blir skjev når mange kommentatorer ignorerer at FrP de siste årene faktisk har kjempet frem flertall for økte statlige bevilgninger til rundt 40 bomprosjekt. Ti prosjekter har fått fjernet bomstasjoner gjennom sletting av gjeld – opptil 15 år før planlagt tid. Bomrabatt er økt, bomselskap slått sammen, andelen til drift er kuttet. Kampen mot bompenger er kjempet kontinuerlig.

Fremskrittspartiet har alltid jobbet for å fjerne bompengene akkurat som Dagbladet, fra lederplass i avisen, har lovet å fjerne Frp fra politikken. Det jobbes hardt i begge leire nå.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.